For businesses to survive in a globally competitive environment for longer time, marketing activities are inevitably carried out strategically and at a sufficient level. In today's world where knowledge-based competition keenly prevalent, this situation causes the enterprises to develop new policies and strategies. And this can be made with reliable, appropriate and timely information. Information which does not contain these qualities can cause strategically wrong decisions. Therefore, the problems which caused by wrong decisions due to missing and incorrect information cannot be solved with short-term marketing measures. Hence, it is important to manage and use information more effectively in strategic marketing. Information, which is used as a basic input in developed or developing economies, is the main source of organizations nowadays. Businesses with economic value need the information to achieve their goals. Accounting Information System (AIS) reflects the accounting aspect of business processes. Accounting Information System (AIS) can be expressed as a business information system that collects and records the data related to business activities and tries to provide the information they need to the internal and external information users in a quality manner by transforming the data into information.
Price, which is a marketing mix element, is also a vital competitive tool, but determining the pricing strategy and the appropriate price level in the tourism sector affects the business volume of the tourism business. Pricing in tourism businesses is determined in line with the objectives of the business. The purpose of pricing is part of the marketing planning of the tourism business.
The aim of this research is the importance of pricing in terms of tourism businesses and their relationship with accounting information quality. The result of this study stated that pricing strategies and accounting information quality are affected by each other and should be handled as a whole.
Accounting Accounting Information Quality Information Quality Pricing Strategies Tourism Enterprises
İşletmelerin küresel rekabet ortamında uzun süre varlığını sürdürebilmesi için pazarlama faaliyetlerinin stratejik anlamda ve yeterli seviyede gerçekleştirilmesi kaçınılmaz bir hal almaktadır. Bu durumun beraberinde getirdiği zorunluluk bilgi temelli rekabetin önemli hale geldiği bu zamanda işletmelerin yenilikçi bir politika ve yeni stratejiler oluşturmasına sebebiyet vermektedir. Bunun gerçekleştirilmesi, güvenilir, uygulanabilir ve zamanlama açıcından yerinde bir bilgi ile mümkün hale gelmektedir. Bu nitelikleri bünyesinde barındırmayan bilgiler stratejik anlamda hata oranı yüksek kararların verilmesine neden olmaktadır. Bu sebeplerden dolayı, eksik ve hatalı bilgilerle alınan yanlış kararların neden olduğu sorunların kısa vadeli pazarlama önlemleriyle çözülememesi, stratejik pazarlamada bilginin yönetilmesini ve daha etkin kullanılmasını önemli hale getirmektedir. Gelişmiş ya da gelişmekte olan ekonomilerde temel girdi olarak kullanılan bilgi, günümüz organizasyonların en temel kaynağını oluşturmaktadır. Ekonomik değere sahip olan işletmeler, amaçlarına ulaşabilmek için bilgiye ihtiyaç duymaktadır. Muhasebe Bilgi Sistemi (MBS), işletme süreçlerinin muhasebe yönünü yansıtmaktadır. Muhasebe Bilgi Sistemi (MBS), işletme faaliyetleri ile ilgili verilerin toplandığı, kayıt altına alındığı, verileri bilgiye dönüştürerek iç ve dış bilgi kullanıcılarına ihtiyaç duydukları bilgileri kaliteli bir şekilde sağlamaya çalışan bir işletme bilgi sistemi olarak ifade edilebilmektedir. Bir pazarlama karması elemanı olan fiyat, önemli bir rekabet aracı olmakla birlikte, turizm sektöründe fiyatlandırma stratejisinin ve buna uygun fiyat düzeyinin belirlenmesi, turizm işletmesinin iş hacmini etkilemektedir. Turizm işletmelerinde fiyatlandırma, işletmenin hedefleri doğrultusunda belirlenmektedir. Fiyatlandırmadaki amaç turizm işletmesinin pazarlama planlamasının bir parçasını oluşturmaktadır.Araştırma amaç, turizm işletmeleri açısından fiyatlandırmanın önemi ve muhasebe bilgi kalitesi ile ilişkisi incelenmektedir. Bu çalışma sonucunda, pazarlama politikalarından fiyatlandırma stratejileri ile muhasebe bilgi kalitesinin birbirinden etkilendiği ve bir bütün olarak ele alınması gerektiği ifade edilmektedir
Muhasebe Muhasebe Bilgi Kalitesi Bilgi Kalitesi Fiyatlandırma Stratejileri Turizm İşletmeleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Operation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | May 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 26 |