Elde edilen milli gelirden pay alma konusunda öncelikle geliri dağıtma konusunda kendisine yetki verilen kişilerin bunu ihtiyaç sahibi vatandaşın lehine kullanması gerekmektedir. 5018 sayılı Kamu mali yönetiminde de belirtildiği üzere mali saydamlığın gerçekleşebilmesi için kamu kaynaklarının hesap verilebilirlik ve şeffaflık ilkelerine uygun harcanması gerekmektedir. Hesap verebilirlik de kamu kaynak-ları kullanılırken hem hukukilik hem de yerindelik ilkelerinin gerçekleşmesi gerekir. Aksi durumda kamu kaynaklarının hem yasalara uygun olmayan hem de iktisadi açıdan yerinde olmayan yerlere yönelik harcanması ile israf ve yolsuzluğun önü açılmış olmaktadır.
Araştırmanın amacı seçilmiş 12 ülke (Türkiye, Danimarka, Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya, Belçika, Yunanistan, Portekiz, Hollanda, Macaristan ve ABD) için yolsuzluk ve ekonomik büyüme arasındaki saklı nedensellik ilişkisini ortaya koymaktır. Yapılan panel veri analizlerinde seçilmiş 12 ülke için 1995-2018 yıllarını kapsayan veriler kullanılmıştır. Yolsuzluk verisi olarak Uluslararası Şeffaflık Örgütü’nün her yıl hesapladığı yolsuzluk algı endeksi kullanılmıştır ve veri setine https://www.transparency.org/resmi internet adresinden ulaşılmıştır. Ekonomik büyüme verilerine ise dünya bankası resmi veri tabanı olan https://data.worldbank.org/‘dan ulaşılmıştır. Seriler arasındaki nedensellik ilişkisi asimetrik yapı ile incelenmiştir. Önce tek yönlü bulunan nedensellik ilişkisi asimetrik yapı ile incelendikten sonra çift yönlü bulunmuştur.
In order to get a share from the national income obtained, the people who are authorized to distribute the income should use it in favor of the needy citizen. Accountability of public resources for the realization of financial transparency as set forth in 5018 must be spent according to public financial management and transparency principles. Both accountability and law fulness must be fulfilled while usingpublic resources. Other wise, waste of money and corruption is prevented by spending public resources for places that are both illegal and economically inappropriate.
The aim of the study selected 12 countries (Turkey, Denmark, Germany, Britain, France, Italy, Belgium, Greece, Portugal, the Netherlands, Hungary and the United States) is to demonstrate the causal relationship between corruption and economic growth. Inthe panel data analysis, data coveringtheyears 1995-2018 wereusedfor 12 selectedcountries. Corruption perception index, which is calculated by the International Transparency Organization every year, has been used as the corruption data and the data set has been reached from the official internet address https://www.transparency.org/. Economic growth data were obtained from the official website of the world bank https://data.worldbank.org/. The causality relationship between the series was examined with an asymmetrical structure. First, the causality relationship found in one direction was found bidirectional after examining with asymmetric structure.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Operation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Acceptance Date | May 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 28 |