Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of Caps Created During The Covid-19 Pandemic

Year 2021, Volume: 17 Issue: Pandemi Özel Sayısı, 3501 - 3521, 30.04.2021
https://doi.org/10.26466/opus.853718

Abstract

The impact of the epidemic Covidien-19 in the world and Turkey has been felt in all areas of society in a profound way. As a result of the government's measures to combat the COVID-19 pandemic, initiated since March 2020, it has also significantly affected social life. Partial isolation imposed by the govern-ment and (lock down) should both states and governments worldwide in Turkey has caused to be faced with difficult decisions. In this epidemic period, where socialization was narrowed and restricted by family and business life, the reflections of the pandemic found its answers in humor. Humor is an art that makes you laugh from one side and think from the other side. Caps is a new humorous field that emerged after the use of web 2.0 within this art. Caps is a communication method that makes you laugh and also makes you think by adding text on photos. During the pandemic period, intense caps were shared on social media to a significant extent. These caps posts made on social media were ana-lyzed with the method of semiotic analysis of French linguist Ronald Bartes. The aim of this study is to analyze the problems caused by the pandemic through capses.

References

  • Aktaş, Ö. (2016). Bir iletişim yöntemi olarak caps / memes. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(14), 1- 14.
  • Barthes, R. (2018). Göstergebilimsel serüven . (Çev. M. Rifat, ve S. Rifat ). (9. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bircan, U. (2015, Güz). Roland Barthes ve göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 26, 17- 41.
  • Büyüktaş, O. (2020). Pandemi döneminde erkek şiddeti arttı, kadınların çaresizliği de… https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/pandemi-doneminde-erkek-siddeti-artti-kadinlarin-caresizligi-de- 1749861 adresinden 17 kasım 2020 tarihinde alındı
  • Büyükyılmaz, O. (2018). İş hayatında mizah kullanımı. Bursa: Ekin Yayıncılık .
  • Çakı, C. (2018). Roland Barthes'ın göstergebilimsel çözümlemesi ile Nazi propagandasında engelliler. SDÜ İFADE, 1(2), 66- 91.
  • Eagleton, T. (2019). Mizah. ( Çev., M. Pekdemir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eker, G. Ö. (2014). İnsan kültür mizah. (2.basım). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Gökırmaklı, I. (2020, Nisan 2). Yaşlılara karşı nefret dili revaçta, çünkü yaşlanmaktan korkuyoruz. https://journo.com.tr/koronavirus-yaslilar-ayrimcilik adresinden 15 Ekim 2020 tarihinde alındı
  • Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. (Çev.M. Yalçın). (3 Basım). İstanbul: Ankara: İmge kitabevi
  • Haberpop. (2020). En komik coronavirüs galerisi: videolar, fotograflar, capsler, tweetler, gifler. https://haberpop.com/en-komik-coronavirus-galerisi-videolar-fotograflar-capsler-tweetler-gifler/ adresinden 05 Ekim 2020 tarihinde alındı
  • Kahya, Y. (2018). Bir iletişim aracı olarak mizah: Sosyal medyada spor temalı ‘caps’ kültürü. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 1020- 1030.
  • Karaduman, S. (2017). Eleştirel söylem çözümlemesinin eleştirel haber araştırmalarına katkısı ve sunduğu perspektif. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2), 31- 46.
  • Karataş, Ş., ve Binark, M. (2016). Yeni medyada yaratıcı kültür: Troller ve ürünleri ‘caps’ler. TRT akademi, 1(2), 426- 448.
  • Kırık, A. M., ve Satılık, R. (2017). Sosyal medyanın dijital mizahı: İnternet meme/caps. Atatürk İletişim Dergis, 12, 99- 118.
  • Klein, A. (1989). Mizahın iyileştirici gücü. (Çev. G. Işık, Dü., ve S. Karayusuf,) İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Özgüleş, B. (2020). Sağlık yönetimi ve mizah. Ankara: Nobel Yayıncılık. A. F. Parsa ve Akçora, E. (2016). Ses Dergisinde eril bakış altında nesneleştirilen kadın imgeleri. Ege Üniversitesi Basımevi
  • Pinterest.com. (2020). Corona caps. https://tr.pinterest.com/eyllakilli/corona-caps/ adresinden 24 Ekim tarihinde alındı.
  • Rifat, M. (2008). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. (4. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Uybadın, A., ve Mumcu, N. (2013). Diyalog 2.0: Yeni medyanın “öteki ile ben” diyaloguna katkıları üzerine hermeneutik bir yaklaşım. Yeni medya çalışmaları kuram, yöntem, uygulama ve siyasa I.Ulusal Kongresi içinde (s. 82- 92). Kocaeli: Alternatif Bilişim. https://ekitap.alternatifbilisim.org/pdf/ymk-1.pdf adresinden 09 Kasım 2020 tarihinde alındı
  • Yıldırım, O. (2020). Katılımcı kültürü eleştirmek: Dr. Younan Nowzaradan ile ilgili caps, tweet ve ekşi sözlük entrylerinin değerlendirilmesi. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 01, 13- 22.

Covid-19 Pandemi Sürecinde Oluşturulan Capslerin Analizi

Year 2021, Volume: 17 Issue: Pandemi Özel Sayısı, 3501 - 3521, 30.04.2021
https://doi.org/10.26466/opus.853718

Abstract

Dünyada ve Türkiye’de COVID-19 salgınının etkisi toplumların tüm alanlarında derin bir şekilde hissedilmiştir. COVID-19 salgınıyla mücadeleye ilişkin hükümetin Mart 2020'den bu yana başlatılan tedbirlerinin sonucu olarak sosyal yaşamı da önemli derecede etkilemiştir. Hükümet ve hükümetler tarafından uygulanan kısmi tecrit (sokağa çıkma yasağı) gerek Türkiye’de gerekse dünya çapında devletleri ve hükümetleri zor kararlarla karşı karşıya kalmasına neden olmuştur. Sosyalleşmenin daraldığı ve aile ve iş hayatıyla kısıtlandığı bu salgın döneminde pandeminin yansımaları mizahta karşılığını bulmuştur. Mizah bir tarftan güldürürken diğer taraftan da düşünüdüren bir sanattır. Caps te bu sanat içinde web 2.0’ın kullanımı sonrası ortaya çıkan yeni bir mizahi alandır. Caps fotoğraflar üzerine metin eklenerek güldüren ve aynı zamanda düşündüren bir iletişim metodudur. Pandemi döneminde de önemli oranda sosyal medya üzerindne yoğun bir caps paylaşımı yapılmıştır. Sosyal medya üzerinden yapılan bu caps paylaşımları Fransız dil bilimci Ronald Bartes’in göstergebilimsel analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı pandeminin neden olduğu sorunların capsler üzerinden analizini kapsamaktadır.

References

  • Aktaş, Ö. (2016). Bir iletişim yöntemi olarak caps / memes. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(14), 1- 14.
  • Barthes, R. (2018). Göstergebilimsel serüven . (Çev. M. Rifat, ve S. Rifat ). (9. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bircan, U. (2015, Güz). Roland Barthes ve göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 26, 17- 41.
  • Büyüktaş, O. (2020). Pandemi döneminde erkek şiddeti arttı, kadınların çaresizliği de… https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/pandemi-doneminde-erkek-siddeti-artti-kadinlarin-caresizligi-de- 1749861 adresinden 17 kasım 2020 tarihinde alındı
  • Büyükyılmaz, O. (2018). İş hayatında mizah kullanımı. Bursa: Ekin Yayıncılık .
  • Çakı, C. (2018). Roland Barthes'ın göstergebilimsel çözümlemesi ile Nazi propagandasında engelliler. SDÜ İFADE, 1(2), 66- 91.
  • Eagleton, T. (2019). Mizah. ( Çev., M. Pekdemir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eker, G. Ö. (2014). İnsan kültür mizah. (2.basım). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Gökırmaklı, I. (2020, Nisan 2). Yaşlılara karşı nefret dili revaçta, çünkü yaşlanmaktan korkuyoruz. https://journo.com.tr/koronavirus-yaslilar-ayrimcilik adresinden 15 Ekim 2020 tarihinde alındı
  • Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. (Çev.M. Yalçın). (3 Basım). İstanbul: Ankara: İmge kitabevi
  • Haberpop. (2020). En komik coronavirüs galerisi: videolar, fotograflar, capsler, tweetler, gifler. https://haberpop.com/en-komik-coronavirus-galerisi-videolar-fotograflar-capsler-tweetler-gifler/ adresinden 05 Ekim 2020 tarihinde alındı
  • Kahya, Y. (2018). Bir iletişim aracı olarak mizah: Sosyal medyada spor temalı ‘caps’ kültürü. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 1020- 1030.
  • Karaduman, S. (2017). Eleştirel söylem çözümlemesinin eleştirel haber araştırmalarına katkısı ve sunduğu perspektif. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2), 31- 46.
  • Karataş, Ş., ve Binark, M. (2016). Yeni medyada yaratıcı kültür: Troller ve ürünleri ‘caps’ler. TRT akademi, 1(2), 426- 448.
  • Kırık, A. M., ve Satılık, R. (2017). Sosyal medyanın dijital mizahı: İnternet meme/caps. Atatürk İletişim Dergis, 12, 99- 118.
  • Klein, A. (1989). Mizahın iyileştirici gücü. (Çev. G. Işık, Dü., ve S. Karayusuf,) İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Özgüleş, B. (2020). Sağlık yönetimi ve mizah. Ankara: Nobel Yayıncılık. A. F. Parsa ve Akçora, E. (2016). Ses Dergisinde eril bakış altında nesneleştirilen kadın imgeleri. Ege Üniversitesi Basımevi
  • Pinterest.com. (2020). Corona caps. https://tr.pinterest.com/eyllakilli/corona-caps/ adresinden 24 Ekim tarihinde alındı.
  • Rifat, M. (2008). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. (4. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Uybadın, A., ve Mumcu, N. (2013). Diyalog 2.0: Yeni medyanın “öteki ile ben” diyaloguna katkıları üzerine hermeneutik bir yaklaşım. Yeni medya çalışmaları kuram, yöntem, uygulama ve siyasa I.Ulusal Kongresi içinde (s. 82- 92). Kocaeli: Alternatif Bilişim. https://ekitap.alternatifbilisim.org/pdf/ymk-1.pdf adresinden 09 Kasım 2020 tarihinde alındı
  • Yıldırım, O. (2020). Katılımcı kültürü eleştirmek: Dr. Younan Nowzaradan ile ilgili caps, tweet ve ekşi sözlük entrylerinin değerlendirilmesi. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 01, 13- 22.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology
Journal Section Articles
Authors

Onur Bayrakcı 0000-0001-5300-8389

Publication Date April 30, 2021
Acceptance Date March 4, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 17 Issue: Pandemi Özel Sayısı

Cite

APA Bayrakcı, O. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Oluşturulan Capslerin Analizi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(Pandemi Özel Sayısı), 3501-3521. https://doi.org/10.26466/opus.853718

Cited By


OTURMAYA MI GELDİK ! COVID-19 SÜRECİNDE GENÇ KADINLARIN HEDONİK TABANLI BOŞ ZAMANLARINA İLİŞKİN BİR FOTOSES ARAŞTIRMASI
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
Halime DİNÇ
https://doi.org/10.33689/spormetre.835649