In this study, The “Action Research” which enables the teacher to provide reflective evaluation of learning methods, to exchange ideas with stakeholders and to provide diversity, to develop alternative strategies and programs to learning strategies, to create the school culture and climate, and to solve a problem with his own resources, has been introduced. The action research, which is one of the scientific research methods that are frequently used in the field of education, is accepted as a general qualitative research that the participation is preliminary, but it is seen that quantitative research methods and techniques are also used. The action research, designed and implemented by practitioners, offers new opportunities, especially for teachers to solve problems and reflect on it in class, using different assessment techniques to improve and improve their work. For this, administrators and teachers need to constantly research and evaluate research-based teaching practices used in classrooms to improve student learning. This study also discusses the historical development, purpose and features of the action research as a research method, its steps, data collection methods and techniques, its benefits, its use in teaching and examples.
Bu çalışmada; öğretmene öğrenme metotlarını yansıtıcı değerlendirme imkanı sunarak paydaşlarla fikir alışverişinde bulunulması ve çeşitliliği sağlamasında, öğrenme stratejilerine alternatif stratejiler ve program geliştirmesinde, okul kültürü ve ikliminin oluşmasında ve bir problemle karşı karşıya kalındığında bunu öz kaynakları ile çözümleye-bilmesine olanak sağlayan “eylem Araştırması” tanıtılmıştır. Eğitim alanında sıklıkla kullanılan ve bilimsel araştırma yöntemlerinden biri olan eylem araştırması, katılımcılığın ön planda olduğu genel olarak nitel bir araştırmalar içerisinde kabul edilmekle birlikte, nicel araştırma yöntem ve tekniklerinin de kullanıldığı bir araştırma türüdür. Uygu-layıcıları tarafından tasarlanan ve yaşama geçirilen eylem araştırması, özellikle öğretmenlere problem çözme ve bunu sınıf içi uygulamalara yansıtma, farklı değerlendirme teknikleri kullanarak iyileştirme ve geliştirme çalışmaları yapma konusunda yeni fırsatlar sunar. Bunun için de, yönetici ve öğretmenlerin, öğrencilerin öğrenmesini iyileştirmek için sınıflarda kullanılan araştırma temelli öğretim uygulamalarını sürekli olarak araştırmak ve değerlendirmek gereksinimi içinde olmaları gerekir. Bu çalışmada ayrıca, Bir araştırma yöntemi olarak eylem araştırmasının tarihsel gelişimi, amacı ve özellikleri, aşamaları, veri toplama yöntem ve teknikleri, yararları, öğretimde kullanılması ve örnekler tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2021 |
Acceptance Date | April 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 38 |