The purpose of this study was to discover the perceptions of university students studying undergraduate in sports sciences about education in this field through the metaphors they produce. For this purpose, the phenomenology pattern, as part of qualitative research approaches, was used in the research. 83 university students (Kastamonu University, Siirt University, Mehmet Akif Ersoy University and Karamanoğlu Mehmetbey University) who were selected according to maximum diversity sampling as part of purposeful sampling methods participated in the study. The personal information form and semi-structured forms developed by the researcher were used in the data collection phase. While analyzing the data, the metaphors created by the participants for the concept of “Sports sciences undergraduate student” were listed and categorized. In the analysis of the data; content analysis method was used. Metaphors obtained within the scope of the research; It indicated that being a student in the field of sports science was perceived as a process that requires effort, discipline and talent, has the opportunity to apply different sports branches, and contributes to being an instructive, leader and versatile individuals. In addition, it was seen that the participants evaluate this process as a pleasant education process in a valuable field, as well as emphasizing the problems of education and employment problems.
Bu araştırmanın amacı, spor bilimleri alanında lisans öğrenimi görmekte olan üniversite öğrenicilerinin, bu alanda eğitim öğretim görmek konusundaki algılarını ürettikleri metaforlar yoluyla keşfetmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nitel araştırma yaklaşımla-rından fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmaya amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi ile seçilen 83 üniversite öğrencisi (Kastamonu Üniversitesi, Siirt Üniversitesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi ve Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi) katılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış formlar kullanılmıştır. Verilerin analizinde; içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizi yapılırken “Spor bilimleri alanı lisans öğrencisi” kavramına yönelik, katılımcıların oluşturduğu metaforlar listelenerek, kategorilere ayrılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen metaforlar spor bilimleri alanında lisans öğrencisi olmanın; çaba, disiplin ve yetenek gerektiren, farklı sportif branşları uygulama olanağı bulunan, öğretici lider ve çok yönlü bireyler olmaya katkı veren bir süreç olarak algılandığına işaret etmektedir. Ayrıca katılımcıların bu süreci, değerli bir alanda keyifli eğitim öğretim süreci olarak değerlendirmelerinin yanı sıra eğitim öğretim yetersizlikleri ve istihdam sorunlarına da vurgu yaptıkları görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2021 |
Acceptance Date | April 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 38 |