This research aims to investigate the research-questioning attitude levels of secondary school students. In accordance with this purpose, in this research the ‘Research-Questioning Attitudes of Secondary School Students’ scale and gender and grade level variables were used. 564 students participated in the research from all grade levels attending secondary school. The mean score of research-questioning attitude level of secondary school students was found to be X ̅= = 2.03 out of 5. In addition, the mean score of curiosity sub-dimension was found to be X ̅ = 1.81, the avoiding sub-dimension was found to be X ̅= 2.11 and signification sub-dimension was found to be X ̅= 2.16. When the scale is analyzed, the KMO value was found to be .85, Bartlett’s test result was 1401.875. The Cronbach alpha coefficient value of the scale is .80. curiosity sub-dimension is .52, avoiding sub-dimension is .75 and signification sub-dimension is .66. According to the first finding of the research, the attitudes of secondary school students towards research-questioning differ significantly by gender (p <.05). According to the second finding of the research, the attitudes of secondary school students towards research-questioning differ significantly by grade level (p <.05) and these differences are between 5th grade and 6th grade; 5th grade and 7th grade and 5th grade and 8th grade.
Bu araştırma ortaokul öğrencilerinin araştırma-sorgulama tutum düzeylerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu amaca uygun olarak ortaokul öğrencilerine yönelik ‘Araştırma-Sorgulamaya Yönelik Tutum Ölçeği’ ile cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri kullanılmıştır. Araştırmaya ortaokul kademesinde eğitim gören tüm sınıf düzeylerinden toplam 564 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri SPSS programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler t testi ve Tek-Yön ANOVA testi ile analiz edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin araştırma-sorgulama tutum düzeyi ortalama puanı 5 üzerinden X ̅= 2.03 bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin merak duyma alt-boyutu ortalama puanı X ̅= 1.81, Kaçınma alt-boyutu ortalama puanı X ̅= 2.11 ve değer verme alt-boyutu ortalama puanı X ̅= 2.16 olarak bulunmuştur. Ölçeğin geneli incelendiğinde KMO değeri .85, Bartlett’s testi sonucu 1401.875 ve Cronbach alpha katsayı değeri .80 olarak bulunmuştur. Ölçeğin merak duyma alt-boyutunda Cronbach alpha katsayı değeri .52, kaçınma alt-boyutunda Cronbach alpha katsayı değeri .75 ve değer verme alt-boyutunda Cronbach alpha katsayı değeri .66 olarak bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre ortaokul öğrencilerinin araştırma-sorgulamaya yönelik tutumları cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermektedir (p<.05). Ortaokul öğrencilerinin araştırma-sorgulamaya yönelik tutumları sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık göstermektedir (p<.05) ve bu farklılık 5. sınıf ile 6. Sınıf, 5.sınıf ile 7. sınıf ve 5. sınıf ile 8 sınıflar arasındadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2021 |
Acceptance Date | November 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 44 |