Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Yüksek Okulu Hemşirelik Öğrencilerinin Akılcı İlaç Kullanımına Yönelik Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 41 Sayı: 4, 315 - 325, 01.10.2019
https://doi.org/10.20515/otd.411960

Öz

Gebelik sürecinin her anlamda
sağlıklı devam etmesini sağlayabilmek için uygun çözüm önerilerinin anne babaya
birlikte sunulması gerekmektedir. Bu çalışmada, gebelik döneminde anne ve baba
adaylarının anksiyete ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi ile bu düzeylere
gebe eğitimin etkisini belirlemek amaçlandı.
Araştırma, kontrol gruplu deneysel bir
tasarım düzeni ile planlanarak gerekli izinler alındıktan sonra
26 Kasım 2016 ile 26 Mart 2017 tarihleri arasında
Eskişehir Devlet Hastanesi’nde yapıldı. Eğitim grubunda; 50 gebe ve eşi, gebe
okuluna kayıt yaptırdıktan sonra Gebe bilgi formu, Beck Anksiyete Ölçeği ve
Beck Depresyon Ölçeği doldurtuldu. Sonrasında çiftlere eğitim verildi.
Postpartum 1. Günlerinde Beck Anksiyete Ölçeği ve Beck Depresyon Ölçeği tekrar
doldurtuldu. Kontrol grubunu; 101
çift oluşturdu. Bu çiftlere Gebe bilgi formu, Beck Anksiyete Ölçeği ve Beck
Depresyon Ölçeği doldurtuldu.
Verilerin analizinde IBM SPSS Statistics 22 paket programı
kullanıldı.

Çalışmamıza katılan eğitim grubundaki kadınların eğitim öncesi Beck Anksiyete
Ölçeği puan ortalaması 17.20±10.49, kontrol grubundaki kadınların 14.61±10.26
olup aralarında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık bulunamadı (p>0.05);
ancak eğitim grubunda postpartum 1. Gündeki ölçek puanı 7.86±10.85 ile eğitim
öncesine göre düşüş gösterdi. Eğitim grubundaki kadınların eğitim öncesi Beck
Depresyon Ölçeği puan ortalaması 14.14±6.92, kontrol grubundaki kadınların
10.56±10.47 olup aralarında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık bulundu
(p=0.002); eğitim grubunda postpartum 1. Gündeki ölçek puanı 3.08±5.81 ile
eğitim öncesine göre düşüş gösterdi. Benzer şekilde babalarda da eğitim
grubunda doğumdan sonraki 1. Günde ölçek puanları eğitim öncesine göre düşüş
gösterdi. Günümüzde yaygınlaşan gebelik eğitimlerine anne ve babaların birlikte
katılması anksiyete ve depresyon düzeyleri üzerinde olumlu sonuçlar
sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Referans 1 World Health Organization (1985) The Rational Use of Drugs. Report of the Conference of Experts. Geneva: WHO.
  • Referans 2 Hemşirelik Hizmetleri Yönetmeliği (2010). Resmi gazete. Ankara : Resmi Gazete. 8 March 2010, 27515
  • Referans 3 Aştı T, Acaroğlu R (2000). Hemşirelikte sık karşılaşılan hatalı uygulamalar. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(2); 22-27. http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/571.pdf
  • Referans 4 Aygin, D., Cengiz, H (2011). Drug administration errors and the responsibility of a nurse. The Medical Bulletin of Şişli Etfal Hospital, 45(3); 110-114.
  • Referans 5 Uzun, Ş., Aslan, F (2008). Medication errors. Turkiye Klinikleri J Med Sci , 28(2); 217-222.
  • Referans 6 Ulupınar S, Akıcı A (2015). Rational use of medicine in nursing practise. Turkiye Klinikleri J Pharmacol-Special Topics, 3(1): 84-93.
  • Referans 7 Çırpı F., Merih Y D., Kocabey M.Y (2009). Nursing Practices That Are Aims To Patient Safe And Determining The Nurses Point View Of This Topic. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi , 2: 26-34.
  • Referans 8 Saygılı M, Özer Ö, Uğurluoğlu Ö (2015). An evaluation on levels of knowledge and behavior of nurse about rational drug use in a public hospital. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8: 3
  • Referans 9 Çelik S, Alacadağ M, Erduran Y, Erduran F, Berberkayar N (2010). The investigation of antibiotic use situations health school student’s. Journal Of Human Science, 7:1.
  • Referans 10 Turkey Drug and Medical Devices Agency. http://akilciilac.gov.tr
  • Referans 11 Uzuntarla Y (2016). The analysis of relationship between nurses’ rational use of drugs and their personal characteristics. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(1): 1-8.
  • Referans 12 Akıcı A, Ulupınar S (2013). Hemşire ve diğer sağlık çalışanları için akılcı ilaç kullanımı. ÇSGB, SGK Yayın No: 104, Ankara.
  • Referans 13 Ünver V, Başak T, Yüksel Ç, Güvenç G, Ayhan H, Köse G, Aslan A, İyigün E, Taştan S, Konukbay D (2014). The effectiveness of the rational use of medication “4th year grade course in scope of patient safety. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7: 285-290.
  • Referans 14 Oğuz E, Alaşehirli B, Demiryürek AT (2015). Evaluation of the attitudes of the nurses related of the rational drug use in Gaziantep University Sahinbey Research and Practice Hospital in Turkey. Nurse Education Today, 35; 365-401.
  • Referans 15 Page K, Mckinney A (2007). Addressing medication errors — the role of undergraduate nurse education. Nurse Educ.Today, 27; 219–24.
  • Referans 16 Saygılı M, Özer Ö, Uğurluoğlu Ö (2015). An evaluation on levels of knowledge and behavior of nurse about rational drug use in a public hospital. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8: 3
  • Referans 17 Demirtaş E, Soylu M, Soylu M, Ödevci N (2015). Akılcı ilaç uygulamalarında sağlık çalışanlarının farkındalık düzeyleri (uygulamalı bir örneği Yeşilyurt Hasan Çalık Devlet Hastanesi). IV. Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi (Sözel Bildiriler Kitabı). 1. Cilt, Ankara 02-04 Mayıs 2013, 553-570.
  • Referans 18 Şahingöz M, Balcı E (2013). Rational drug use of nurses. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12 (1); 57-64.
  • Referans 19 Edwards IR, Aronson JK (2000). Adverse drug reactions: definitions, diagnosis, and management. Lancet, 356:1255–9.
  • Referans 20 Hanafi S, Torkamandi H, Hayatshahi A, Gholami K, Shahmirzadi NA, and Javadi MR (2014). An educational intervention to improve nurses’ knowledge, attitude, and practice toward reporting of adverse drug reactions. Iran J Nurs Midwifery Res, 19(1): 101–106.

The Knowledge and Attitude of Nursing Students from School of Health Towards Rational Drug Use

Yıl 2019, Cilt: 41 Sayı: 4, 315 - 325, 01.10.2019
https://doi.org/10.20515/otd.411960

Öz

The aim of the study was to determine the
anxiety and depression levels of the expectant mother and father in the
pregnancy period and to determine the effects of pregnancy education on those
levels. It was carried out 302 participants after the necessary permission was
taken. In the training group; 50 pregnant women and their husbands were made to
fill in the “Pregnant Information Form, Beck Anxiety Scale and Beck Depression
Scale”. The Scales were given again to those couples who were in their
Postpartum Day 1. The control group consisted of 101 couples.  The Beck Anxiety scale point average of the
women in the training group before the training was 17.20±10.49, the average of
the same test was 14.61±10.26 for the women in the control group, and no
statistically significant differences between them were detected; however, in
the training group, the scale point in the Postpartum Day 1 showed a decrease
with a point of 7.86±10.85. The Beck Depression scale point average of the
women in the training group before the training was 14.14±6.92, the average of
the same test was 10.56±10.47 for the women in the control group, and a
statistically significant difference between them was detected; the scale point
in the Postpartum Day 1 in the training group showed a decrease when compared
to pre-training period with a score of 3.08±5.81.   The pregnancy period, it is important in the
pregnancy training sessions which will provide positive results on their
anxiety and depression levels.

Kaynakça

  • Referans 1 World Health Organization (1985) The Rational Use of Drugs. Report of the Conference of Experts. Geneva: WHO.
  • Referans 2 Hemşirelik Hizmetleri Yönetmeliği (2010). Resmi gazete. Ankara : Resmi Gazete. 8 March 2010, 27515
  • Referans 3 Aştı T, Acaroğlu R (2000). Hemşirelikte sık karşılaşılan hatalı uygulamalar. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(2); 22-27. http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/571.pdf
  • Referans 4 Aygin, D., Cengiz, H (2011). Drug administration errors and the responsibility of a nurse. The Medical Bulletin of Şişli Etfal Hospital, 45(3); 110-114.
  • Referans 5 Uzun, Ş., Aslan, F (2008). Medication errors. Turkiye Klinikleri J Med Sci , 28(2); 217-222.
  • Referans 6 Ulupınar S, Akıcı A (2015). Rational use of medicine in nursing practise. Turkiye Klinikleri J Pharmacol-Special Topics, 3(1): 84-93.
  • Referans 7 Çırpı F., Merih Y D., Kocabey M.Y (2009). Nursing Practices That Are Aims To Patient Safe And Determining The Nurses Point View Of This Topic. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi , 2: 26-34.
  • Referans 8 Saygılı M, Özer Ö, Uğurluoğlu Ö (2015). An evaluation on levels of knowledge and behavior of nurse about rational drug use in a public hospital. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8: 3
  • Referans 9 Çelik S, Alacadağ M, Erduran Y, Erduran F, Berberkayar N (2010). The investigation of antibiotic use situations health school student’s. Journal Of Human Science, 7:1.
  • Referans 10 Turkey Drug and Medical Devices Agency. http://akilciilac.gov.tr
  • Referans 11 Uzuntarla Y (2016). The analysis of relationship between nurses’ rational use of drugs and their personal characteristics. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(1): 1-8.
  • Referans 12 Akıcı A, Ulupınar S (2013). Hemşire ve diğer sağlık çalışanları için akılcı ilaç kullanımı. ÇSGB, SGK Yayın No: 104, Ankara.
  • Referans 13 Ünver V, Başak T, Yüksel Ç, Güvenç G, Ayhan H, Köse G, Aslan A, İyigün E, Taştan S, Konukbay D (2014). The effectiveness of the rational use of medication “4th year grade course in scope of patient safety. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7: 285-290.
  • Referans 14 Oğuz E, Alaşehirli B, Demiryürek AT (2015). Evaluation of the attitudes of the nurses related of the rational drug use in Gaziantep University Sahinbey Research and Practice Hospital in Turkey. Nurse Education Today, 35; 365-401.
  • Referans 15 Page K, Mckinney A (2007). Addressing medication errors — the role of undergraduate nurse education. Nurse Educ.Today, 27; 219–24.
  • Referans 16 Saygılı M, Özer Ö, Uğurluoğlu Ö (2015). An evaluation on levels of knowledge and behavior of nurse about rational drug use in a public hospital. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8: 3
  • Referans 17 Demirtaş E, Soylu M, Soylu M, Ödevci N (2015). Akılcı ilaç uygulamalarında sağlık çalışanlarının farkındalık düzeyleri (uygulamalı bir örneği Yeşilyurt Hasan Çalık Devlet Hastanesi). IV. Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi (Sözel Bildiriler Kitabı). 1. Cilt, Ankara 02-04 Mayıs 2013, 553-570.
  • Referans 18 Şahingöz M, Balcı E (2013). Rational drug use of nurses. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12 (1); 57-64.
  • Referans 19 Edwards IR, Aronson JK (2000). Adverse drug reactions: definitions, diagnosis, and management. Lancet, 356:1255–9.
  • Referans 20 Hanafi S, Torkamandi H, Hayatshahi A, Gholami K, Shahmirzadi NA, and Javadi MR (2014). An educational intervention to improve nurses’ knowledge, attitude, and practice toward reporting of adverse drug reactions. Iran J Nurs Midwifery Res, 19(1): 101–106.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES
Yazarlar

Fikriye Yasemin Özatik 0000-0002-8422-2975

Ülken Tunga Babaoğlu 0000-0003-0275-0537

Ayşe Özkaraman Bu kişi benim 0000-0002-0507-4100

Semra Yiğitaslan Bu kişi benim 0000-0001-6722-2394

Kevser Erol 0000-0001-5910-9914

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 41 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Özatik FY, Babaoğlu ÜT, Özkaraman A, Yiğitaslan S, Erol K. The Knowledge and Attitude of Nursing Students from School of Health Towards Rational Drug Use. Osmangazi Tıp Dergisi. 2019;41(4):315-2.


13299        13308       13306       13305    13307  1330126978