Amaç: Bu araştırmanın amacı, e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile sağlık hizmeti talebi erteleme davranışı arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu etki boyutunun demografik değişkenler açısından da ilişkisine bakılmıştır.
Materyal ve Metot: Tanımlayıcı ve kesitsel olan bu araştırma anket yöntemi ile 684 kişiye yapılmıştır. Veri toplamada kişisel bilgi formu, e-sağlık okuryazarlık ve sağlık hizmeti talebi erteleme davranışı anketi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre, hastane başvurusu ve e-sağlık okuryazarlığı arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır (p=0,491). Hastane başvurusu ile sağlık hizmeti erteleme davranışı arasında anlamlı bir fark gözlemlenmiştir (p<0,000). İnternetin sağlık kararlarında önemi, e-sağlık okuryazarlığı ile erteleme davranışı arasında değişkenlik göstermiştir (p=0,000; p=0,018). Çevrimiçi sağlık kaynaklarına erişim, hem sağlık okuryazarlığı hem de erteleme davranışı için önemli ölçüde farklılık göstermiştir (p=0,000; p=0,000). E-sağlık okuryazarlığı ile sağlık hizmeti erteleme arasında pozitif bir korelasyon bulunmuştur. Geleneksel arama davranışı üzerinde e-sağlık okuryazarlığının önemli bir etkisi olduğu belirlenmiştir (R2=0,024; p<0,000).
Sonuç: Araştırma bulguları, daha yüksek düzeyde e-sağlık okuryazarlığının, sağlık hizmetlerini erteleme eğiliminin artmasıyla ilişkili olduğunu göstermektedir. Erken teşhis ve tedavinin önemi göz önüne alındığında, sağlık hizmetinin gecikmesine neden olan davranışların azaltılması gerekmektedir.
Objective: The study aims to determine the relationship between e-health literacy levels and the behavior of delaying healthcare demand. The association of this impact dimension has also been examined in terms of demographic variables.
Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study used a survey method with 684 participants. Data collection involved a personal information form, e-health literacy, and a health service postponement behavior questionnaire.
Results: According to the research findings, no significant difference was found between hospital admission and e-health literacy (p=0.491). However, a significant difference was observed between hospital admission and health service postponement behavior (p<0.000). The importance of the internet in health decisions varied between e-health literacy and postponement behavior (p=0.000; p=0.018). Access to online health resources showed significant differences for both health literacy and postponement behavior (p=0.000; p=0.000). A positive correlation was found between e-health literacy and health service postponement. Additionally, e-health literacy significantly impacted traditional search behavior (R2=0.024; p<0.000).
Conclusions: The research findings suggest that higher levels of e-health literacy correlate with a tendency to postpone healthcare services. Given the importance of early diagnosis and treatment, behaviors that delay healthcare should be mitigated.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Health (Other), Primary Health Care |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Early Pub Date | June 10, 2024 |
Publication Date | June 16, 2024 |
Submission Date | January 26, 2024 |
Acceptance Date | May 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |