Objective: The aim of this study is to examine the 21st century skills of nursing and midwifery students according to some variables.
Methods: The sample of this descriptive and cross-sectional study consisted of 625 nursing and midwifery students studying at the Faculty of Health Sciences of a State University and agreeing to participate in the study. Data were collected using an introductory information form and a Multidimensional 21st Century Skills Scale consisting of 41 items and five sub-dimensions. The data were evaluated in SPSS 21.0 program using number, percentage, mean and standard deviation and t test in independent groups. It was evaluated over the significance level p <0.05.
Results: 88.2% of the students are nursing and 43.4% are first year students. Multidimensional 21st Century Scale total score average, 151.97±21.34, Information and technology literacy skills 61.57±7.55, critical thinking and problem solving skills 14.10±6.30, entrepreneurship and innovation skills 36.32±7.60, social responsibility and leadership skills 13.71±2.92 and career awareness sub-dimension average score was found to be 26.25±4.02. The scale total score averages of the students who are in the last year, male, who indicate good income, participate in scientific and social activities, and midwifery students are higher (p<0.05).
Conclusion: As a result, it has been determined that the 21st century skills of the Faculty of Health Sciences students are above average and there are skill areas that need to be developed. Students' gender, department they study, class, income level, participation in social and scientific activities affect 21st century skills.
Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin 21. Yüzyıl Becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan araştırmanın örneklemini bir Devlet Üniversitesine bağlı Sağlık Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 625 hemşirelik ve ebelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, tanıtıcı bilgi formu ve 41 madde ve beş alt boyuttan oluşan Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS 21.0 programında sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma ve bağımsız gruplarda t testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Anlamlılık düzeyi p<0.05 üzerinden değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %88.2'si hemşirelik, %43.4'ü birinci sınıf öğrencisidir. Çok Boyutlu 21.Yüzyıl Ölçeği toplam puan ortalaması, 151.97±21.34, Bilgi ve teknoloji okuryazarlığı becerileri 61.57±7.55, eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri 14.10±6.30, girişimcilik ve inovasyon becerileri 36.32±7.60, sosyal sorumluluk ve liderlik becerileri 13.71±2.92 ve kariyer bilinci alt boyut puan ortalaması ise 26.25±4.02 olarak saptanmıştır. Son sınıfta öğrenim gören, erkek, gelir durumunu iyi olarak belirten, bilimsel ve sosyal faaliyetlere katılan ve ebelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin ölçek toplam puan ortalamaları daha yüksektir (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin 21.yüzyıl becerilerinin ortalamanın üzerinde olduğu ve geliştirilmesi gereken beceri alanlarının olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyeti, okudukları bölüm, bulundukları sınıf, gelir durumu, sosyal ve bilimsel aktivitelere katılma durumları 21. yüzyıl becerilerini etkilemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 8, 2021 |
Submission Date | March 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |