Objective: The study was conducted to determine the metaphorical perceptions of the nursing profession among high school seniors.
Methods: This research was conducted among final year high school students studying at 8 schools that provide education in different types. A total of 346 students voluntarily participated in the study and provided data. The data for the study was collected using a semi-structured questionnaire and analyzed through content analysis.
Results: The results of the study revealed that the majority of high school students belonging to Generation Z held positive perceptions of the nursing profession. They described nursing as an emotion, a family member, a guide, a source of trust, a helper for patients, a life saver, a healer, indispensable, hardworking, problem-solving, complementary, protective, and a source of nourishment. The students mainly likened nursing to a mother, medicine, a friend in tough times, family, water, an angel, a hero, and a beacon of light. A small portion of the students perceived nursing negatively, describing it as useless, worthless, and the doctor's assistant. They also likened nursing to a superhero's assistant, a right-hand man, a horse, a slave, and a laborer.
Conclusions: The positive perceptions of nursing among high school students belonging to Generation Z are encouraging. It is necessary to reinforce these positive perceptions and change negative perceptions in a positive direction.
This research was supported by TÜBİTAK Scientist Support Programs Presidency (BİDEB) with the application number 1919B012106369 within the scope of “2209-A University Students Research Projects Support Program”.
Amaç: Araştırma lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin metafor algılarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Araştırma farklı türde eğitim veren 8 lisede eğitim gören lise son sınıf öğrencilerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya gönüllü olan ve veri alınabilen 346 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış bir soru formu ile toplanmış olup içerik analizi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma sonucunda Z kuşağında yer alan lise öğrencilerinin büyük çoğunluğunun hemşirelik mesleğine yönelik algılarının olumlu olduğu, hemşirelik mesleğini daha çok bir duygu, aile üyesi, yol gösterici, güven kaynağı, hastalara yardım edici, hayat kurtarıcı, iyileştirici, vazgeçilmez, çalışkan, sorun çözücü, tamamlayıcı, koruyucu ve gıda olarak nitelendirdikleri ve mesleği en fazla anneye, ilaca, kötü gün dostuna, aileye, suya, meleğe sığınağa, kahramana ve fenere benzettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin çok az bir kısmının hemşirelik mesleğini olumsuz olarak algıladığı, mesleği daha çok faydasız, değersiz ve doktorun yardımcısı olarak nitelendirdikleri ve mesleği süper kahraman yardımcısı, sağ kol, at, köle ve ameleye benzettikleri ortaya çıkmıştır.
Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre Z kuşağı lise öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik algılarının olumlu olması sevindiricidir. Bu olumlu algıları pekiştirilmeli ve olumsuz algıları olumlu yönde değiştirilmelidir.
The study was approved by the Health Sciences Non-Interventional Research Ethics Committee of Bandırma Onyedi Eylül University (Date: 07.02.2022, approval number: 2022/11)
TÜBİTAK
This research was supported by TÜBİTAK Scientist Support Programs Presidency (BİDEB) with the application number 1919B012106369 within the scope of “2209-A University Students Research Projects Support Program”.
The authors would like to thank the students who participated for data collection.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing Management |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Project Number | This research was supported by TÜBİTAK Scientist Support Programs Presidency (BİDEB) with the application number 1919B012106369 within the scope of “2209-A University Students Research Projects Support Program”. |
Early Pub Date | November 12, 2024 |
Publication Date | December 1, 2024 |
Submission Date | October 10, 2023 |
Acceptance Date | March 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 3 |