Objective: The aim of this study is to determine the attitudes and concerns of nursing students towards the COVID-19 vaccine.
Methods: This descriptive study was conducted online between April-September 2021 with 238 nursing students. In the study, three data collection tools were used: the Introductory Information Form, the COVID-19 Personal Information and Experience Form, and Attitudes Towards the COVID-19 Vaccine Scale (ATV-COVID-19).
Results: In this study, 58.8% of the nursing students were aged 22 and under; 89.9% were women and 78.6% were undergraduate students, and 71.4% were willing to be vaccinated against COVID-19. Nursing students' ATV-COVID-19 positive attitude sub-dimension mean score was 3.90±0.94, and the negative attitude sub-dimension mean score was 3.45±0.73, and it was found that the attitudes towards the COVID-19 vaccines were positive. A statistically significant difference was found between nursing students’ willingness to be vaccinated and vaccination according to the national immunization schedule, opinion on childhood vaccinations, and having sufficient and accurate information about vaccines against COVID-19 (p<0.05).
Conclusion: Nursing students' attitudes towards the COVID-19 vaccine were positive, but there were concerns about various issues, such as the safety of the vaccines and the possibility of harmful/lethal effects or side effects. Having a positive attitude towards other vaccines and having sufficient and accurate information about vaccines against COVID-19 positively affected students' attitudes towards COVID-19 vaccines and the willingness to be vaccinated. It is recommended to carry out campaigns that support positive attitudes towards vaccines, conduct studies on vaccine safety and provide accurate information to promote immunization against epidemiological diseases.
Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin COVİD-19 aşısına yönelik tutum ve çekincelerini belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu çalışma, Nisan-Eylül 2021 tarihleri arasında 238 hemşirelik öğrencisi ile online olarak gerçekleştirildi. Araştırmada Tanıtıcı Bilgi Formu, COVID-19 Kişisel Bilgi ve Deneyim Formu ve COVID-19 Aşısına Yönelik Tutumlar Ölçeği (ATV-COVID-19) olmak üzere üç veri toplama aracı kullanıldı.
Bulgular: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin %58,8'i 22 yaş ve altında, %89,9'u kadın, %78,6'sı lisans öğrencisiydi ve %71,4'ü COVID-19'a karşı aşı olmayı istiyordu. Hemşirelik öğrencilerinin ATV-COVID-19 olumlu tutum alt boyutu puan ortalaması 3,90±0,94, olumsuz tutum alt boyutu puan ortalaması ise 3,45±0,73 olup, COVID-19 aşılarına yönelik tutumlarının olumlu olduğu belirlendi. Hemşirelik öğrencilerinin COVID-19'a karşı aşı olma istekleri ile ulusal aşılama takvimine göre aşı yaptırmaları, çocukluk çağı aşılarına ilişkin görüşleri, COVİD-19 aşıları hakkında yeterli ve doğru bilgiye sahip olmaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin COVID-19 aşısına yönelik tutumları olumluydu ancak aşıların güvenliği, zararlı/öldürücü etki veya yan etki olasılığı gibi çeşitli konularda endişeler vardı. Diğer aşılara karşı olumlu tutuma sahip olmak ve COVID-19 aşıları hakkında yeterli ve doğru bilgiye sahip olmak öğrencilerin COVID-19’a aşılarına karşı tutumunu ve aşı olma isteğini olumlu yönde etkiledi. Epidemiyolojik hastalıklara karşı bağışıklamayı teşvik etmek için aşılara yönelik olumlu tutumları destekleyen kampanyaların yürütülmesi, aşı güvenliği konusunda çalışmalar yapılması ve doğru bilgilerin sağlanması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | November 12, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 15, 2023 |
Acceptance Date | January 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 3 |