This research aims to evaluate reading projects implemented in schools. Case study method was used in the research. The projects were obtained from Ministry of National Education (MNE). The documents of 61 projects obtained were analyzed through content analysis. It was determined that the projects were prepared mostly for secondary school students. Moreover, it was found that the highest level of participation was from secondary schools. Almost all the projects are aimed at students; however, the minority of them addressed to teachers and parents. Since the majority of projects are school projects, they are limited with one school. It was found that the number of projects at the provincial and country level was inadequate. Various books and the ones on 100 Basic Pieces list were given to elementary, secondary and high school students. Furthermore, the books to be read in certain projects were determined based on personal preferences. Within the scope of the projects, it was determined that activities such as reading activities, book clubs, drawing pictures, reading exam, drama, interview, book-telling, watching movies, panel, interview with the author, question-answer, writing, preparing board, commentary of a book, vocalizing books and book presentation were performed.
Bu araştırmada okullarda uygulanan kitap okuma projelerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Projeler ildeki Millî Eğitim Müdürlüğünden temin edilmiştir. Elde edilen 61 proje dokümanı içerik analizine göre çözümlenmiştir. Araştırmada projelerin daha çok ortaokul öğrencilerine yönelik hazırlandığı belirlenmiştir. Yine bu projelere en çok katılımın ortaokullardan olduğu bulgulanmıştır. Projelerin hedef kitlesi çoğunlukla öğrencilere, az bir kısmının öğretmen ve velilere yönelik olduğu belirlenmiştir. Okuma projelerinin çoğu sadece bir okulda yürütülmüştür. İl ve ulusal düzeyde yürütülen proje sayısı sınırlıdır. İlkokul, ortaokul ve lise projelerinde öğrencilere okumaları için birbirinden farklı kitaplar ile 100 temel eser listesindeki kitaplar sunulmuştur. Bunun yanında bazı projelerde okunacak kitaplar kişisel tercihlere bırakılmıştır. Projeler kapsamında yapılan etkinliklere bakıldığında okuma etkinliği, kitap sohbeti, resim yapma, kitap sınavı, drama, söyleşi, kitabı anlatma, film izleme, panel, yazar ile söyleşi, soru-cevap yapma, yazı yazma, pano hazırlama, kitap yorumlama, kitap seslendirme ve kitap sunumu gibi çalışmaların yapıldığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | June 29, 2022 |
Acceptance Date | October 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 2 |