Review
BibTex RIS Cite

İlköğretim Döneminde Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Yazma Becerilerine İlişkin Çalışmaların İncelenmesi

Year 2017, , 443 - 469, 05.06.2017
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.318602

Abstract

Öğrencilerin akademik performansını olumsuz etkileyen öğrenme
güçlükleri dinleme, konuşma, anlama, okuma, yazma ve matematik gibi pek çok
alanda görülebilmekte ve her öğrencide farklı biçimde seyredebilmektedir. Bazı öğrenciler
okurken sözcükleri tanımada, bazıları ise kalem tutma ya da kendini yazılı
olarak ifade etme becerilerinde sorun yaşamaktadır. Öğrencilerin yaşadığı bu
sorunların önceden belirlenip önlenmesi ya da ortaya çıktığında giderilmesi
için ilköğretim döneminde bazı müdahaleler gerçekleştirilmektedir. Alanyazına
bakıldığında bu müdahalelerin daha çok okuma becerisi üzerinde yoğunlaştığı,
yazma becerisi ile ilgili yeterli çalışmanın bulunmadığı ve mevcut çalışmaların
da genellikle normal gelişim gösteren öğrenciler üzerinde yapıldığı
görülmektedir. Bu nedenle bu çalışmada, ilköğretim döneminde özel öğrenme
güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin müdahalelerin
gerçekleştirildiği araştırmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda Google Akademik (Google Scholar), EBSCOHost, Elsevier Science
Direct ve ERIC veritabanlarında tarama yapılmış ve ölçütleri karşılayan 23
makale incelenmiştir. Çalışmanın sonuçları araştırmaların en çok yazma
stratejileri konusunda yapıldığını, kendini geliştirme stratejisi üzerinde
yoğunlaştığını, en çok 4. sınıf öğrencilerine yönelik çalışıldığını ve erkek
katılımcıların sayısının kadın katılımcılardan fazla olduğunu göstermektedir.
Ayrıca, bu araştırmanın sonucu çalışmaların çoğunun deneysel veya tek denekli
araştırmalar olarak desenlendiğini, kullanılan müdahalelerde bir uzlaşma olmadığını
ve müdahalelerin genellikle birbirinden farklılaştığını ortaya koymaktadır.

References

  • American Psychiatric Assosication. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5) (5th ed.). Arlington, VA: American Psyhiatric Publishing.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2002). Ruhsal bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı (DSM-IV) (4. baskı). (E. Köroğlu, Çev. ed.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği. (Orijinal kitabın yayın tarihi 2000)
  • Aral, N., & Gürsoy, F. (2009). Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel eğitime giriş. İstanbul: Morpa Yayınları. Artut, K. (2005). İlköğretim (I. kademe-birinci sınıf) yazı öğretiminde temel ilkeler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 69-74.
  • Başar, M. (2013). Okuma yazma öğrenerek ilkokula başlayan çocukların karşılaştıkları sorunların değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler EKEV AKADEMİ Dergisi, 17(56), 275-294.
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Belet, D., & Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 69-86.
  • Bergman, K. E., & McLaughlin, T. F. (1988). Remediating handwriting difficulties with learning disabled students: A review. British Colombia Journal of Special Education, 12(2), 101-120.
  • Brownell, M. T., Smith, S. J., Crockett, J. B., & Griffin, C. C. (2012). Inclusive instruction: Evidence-based practices for teaching students with disabilities. New York: Guilford Press.
  • Bui, Y. N., Schumaker, J. B., & Deshler, D. D. (2006). The effects of a strategic writing program for students with and without learning disabilities in inclusive fifth-grade classes. Learning Disabilities Research & Practice, 21(4), 244-260.
Year 2017, , 443 - 469, 05.06.2017
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.318602

Abstract

References

  • American Psychiatric Assosication. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5) (5th ed.). Arlington, VA: American Psyhiatric Publishing.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2002). Ruhsal bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı (DSM-IV) (4. baskı). (E. Köroğlu, Çev. ed.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği. (Orijinal kitabın yayın tarihi 2000)
  • Aral, N., & Gürsoy, F. (2009). Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel eğitime giriş. İstanbul: Morpa Yayınları. Artut, K. (2005). İlköğretim (I. kademe-birinci sınıf) yazı öğretiminde temel ilkeler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 69-74.
  • Başar, M. (2013). Okuma yazma öğrenerek ilkokula başlayan çocukların karşılaştıkları sorunların değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler EKEV AKADEMİ Dergisi, 17(56), 275-294.
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Belet, D., & Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 69-86.
  • Bergman, K. E., & McLaughlin, T. F. (1988). Remediating handwriting difficulties with learning disabled students: A review. British Colombia Journal of Special Education, 12(2), 101-120.
  • Brownell, M. T., Smith, S. J., Crockett, J. B., & Griffin, C. C. (2012). Inclusive instruction: Evidence-based practices for teaching students with disabilities. New York: Guilford Press.
  • Bui, Y. N., Schumaker, J. B., & Deshler, D. D. (2006). The effects of a strategic writing program for students with and without learning disabilities in inclusive fifth-grade classes. Learning Disabilities Research & Practice, 21(4), 244-260.
There are 9 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Özlem İlker This is me

Macid Ayhan Melekoğlu

Publication Date June 5, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA İlker, Ö., & Melekoğlu, M. A. (2017). İlköğretim Döneminde Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Yazma Becerilerine İlişkin Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(03), 443-469. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.318602

Cited By


























The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download