Yapılan
araştırmalar, her yıl birçok yazılım projesinin öngörülen bütçe ve çalışma
takvimini aştığını ya da başarısız olduğu için iptal edilerek milyar dolarlarla
ifade edilen kaynak israfına neden olduğunu göstermektedir. Bu probleme yönelik
çalışma alanlarından birisi de yazılım mühendisliği eğitimi alanıdır. Ancak,
endüstrinin ihtiyaç duyduğu miktarda, istenilen bilgi ve becerilere sahip
yazılım mühendislerinin halen yetiştirilemediği ve bu iş gücü açığının gittikçe
arttığı gözlenmektedir. Bu durumun nedenleri arasında üniversitelerdeki
öğretmen merkezli ve geleneksel öğretim yöntemlerini göstermek mümkündür. Öte
yandan, yazılım mühendisliğinde ürün geliştirme ile öğrenme ve öğretim
süreçleri, farklı düzeylerde bulunan bir dizi öğretim etkinlikleri ile bunların
çeşitli uygulamalarını içermektedir. Bu bağlamda, öğrencilerin edinmesi gereken
bilgi ve becerilerin yanı sıra geliştirilecek yazılım ürününün özelliklerini de
dikkate alacak, öğrencilerin kendi bilgilerini yapılandırabileceği öğretim
yöntemleri kullanılmalıdır. Aralarında çeşitli benzerlik ve farklılıklar
bulunan Proje Destekli Öğretim (PDÖ) ve Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) bunlara
örnek gösterilebilir. Bu deneysel çalışmada, bilgisayar mühendisliği lisansüstü
programında yer alan Veritabanı Yönetim Sistemleri Dersinin öğretiminde PTÖ ve
PDÖ yöntemleri kullanılmış, öğrencilerin akademik başarıları ile ürün ve proje
performanslarına olan etkileri araştırılmıştır. Bu çalışmanın, (a) ilgili
araştırma alanında PDÖ ve PTÖ yöntemlerini deneysel olarak karşılaştıran bir
çalışma olması ile (b) bunların derslere nasıl uygulanabileceğine ilişkin
bulgulara dayalı ilke ve öneriler sunmasını, bilgisayar ve yazılım mühendisliği
alanına olan iki önemli katkı olarak göstermek mümkündür.
The
studies show that many software projects exceed the estimated budget and
schedule every year, or they are canceled on account of failure, and thus, this
causes the waste of resources expressed in billion dollars. Software
engineering education is one of the research areas aiming to produce solutions
to this important problem. However, it is seen that there is still a need for
large amount of skilled and educated software engineers required for the
industry, and this workforce gap is also in an increasing fashion. One of the
main reasons is thought to be the traditional or teacher-centered methods that
are widely adopted in universities. On the other hand, software product
development as well as learning and teaching processes, include a series of
activities, which require their applications with a range at different levels.
Therefore, the instructional methods should be adopted, which primarily concern
the knowledge and skills that need to be acquired by engineering students
together with the requirements and attributes of software systems to be
developed in courses. Project-Assisted Instruction (PAI) and Project-Based
Learning (PBL) can be given as examples for this type of methods. Therefore, in
this research, the PBL and PAI methods are used in teaching the Database
Management Systems Course, and their effects on academic achievements, product
and project performances are explored. It is possible to say that the study has
two contributions to the engineering research domain. First, (a) it is a study
that compares PAI and PBL in an experimental setting. Second, (b) it presents
the guidelines and prescriptions for the application of these methods for the
domains of computer and software engineering education based on empirical
findings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 24 Issue: 2 |