Induction Motors (IM) are known to remain behind the rated speed when operating at different loads. In this context, motor drivers gain importance. This subject has attracted the attention of many scientists from past to present. In this study, in order to increase the performance of IM driver was performed. Scalar Control (SC) method was used in IMD. The variable frequency control technique was preferred in SC. Thus, the frequency will be changed so that the IM operating in different loads can operate at nominal speed. Gregory-Newton Interpolation (GNI) and Lagrange Interpolation (LI) solution techniques were used to ensure frequency variation. These two different solution methods calculate the frequency required for the nominal speed in response to different loads to the driver. The study was tested in the Matlab/Simulink program. The results obtained from the tests showed that two interpolation techniques produced successful results. In these two techniques producing similar results; The response time of the GNI technique to the different loads is between 0.041-0.065 s, while the response time of the LI technique is 0.003 s. At the end of the study with Proportional-Integral (PI) controller the performance analysis was performed. The results showed that the proposed techniques gave quick response to different speed and load changes, resulting in more precise and stable speed control.
Speed control Induction motor drive Interpolation Lagrange Gregory-Newton IM
İndüksiyon Motor’lar (IM) farklı yüklerde çalışırken nominal hızın gerisinde kaldıkları bilinmektedir. Bu bağlamda motor sürücüleri önem kazanmaktadır. Bu konu geçmişten günümüze pek çok bilim insanının dikkatini çekmiştir. Bu çalışmada, IM sürücüsü başarımını arttırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. IM sürücüsü de Skaler Denetim (SD) yöntemi kullanılmıştır. SD’de değişken frekanslı kontrol tekniği tercih edilmiştir. Böylece farklı yüklerde çalışan IM’nin nominal hızda çalışabilmesi için frekans değiştirilecektir. Frekans değişimini sağlamak için Gregory-Newton Interpolasyon (GNI) ve Lagrange Interpolasyon (LI) çözüm teknikleri kullanılmıştır. Bu iki farklı çözüm yöntemi, farklı yüklere karşılık nominal hız için gereken frekansı hesaplayarak sürücüye iletmektedir. Çalışma Matlab/Simulink programında test edilmiştir. Testlerden elde edilen sonuçlar iki interpolasyon tekniğinin de başarılı sonuçlar ürettiğini göstermiştir. Benzer sonuçlar üreten bu iki teknikte; GNI tekniğinin farklı yüklere cevap verme süresi yaklaşık 0.041-0.065 s arasında iken, LI tekniğinin cevap verme süresi 0.003 s’dir. Çalışma sonunda Oransal-Integral (PI) denetleyici ile performans incelemesi yapılmıştır. Sonuçlar göstermiştir ki, önerilen teknikler farklı hız ve yük değişimlerine hızlı cevap vermiş, daha hassas ve kararlı bir hız denetimi sağlamıştır.
Hız kontrol Indüksiyon motor sürücüsü Interpolasyon Lagrange Gregory-Newton IM
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 26 Sayı: 2 |