Amaç-
Bu çalışmanın temel amacı, günümüzde Sivil
Havacılık Sektöründe Havayolları arasında büyük rekabet yaşanmaktadır. 11 Eylül
2001 Krizinden sonra ekonomik olarak büyük düşüş yaşayan ve insanların uçağa
binme tercihlerinden vazgeçtiği sektörde Düşük Maliyetli Taşımacılık anlayışı
ile Sivil Havacılık Sektörü eski gücüne ulaşmıştır. Bu büyüme Düşük Maliyetli
Havayollarından Aer Lingus’un başlattığı sistem ile acenteler yok olma
noktasına gelmiştir. Aer Lingus’un sistemi ile İnternet üzerinden bilet
satışları yoğunlaşmış ve acentelerin da büyük oranda azalması ile bilet
fiyatlarında yaşanan düşüş ile sektör büyümesini sürdürmektedir. Bu çalışmada,
büyüyen Sivil Havacılık Sektöründe; yolcu memnuniyeti, zamanında kalkış
performansı, havayolu seçimini belirleyen unsurlar, havayolu bilet
fiyatlarındaki uygulamalar ve internet üzerinden bilet satışı sisteminin nasıl
çalıştığı ile Avrupa pazarındaki sistem anlayışı konuları anlatılacak ve
yolcular açısından bir değerlendirme sunulacaktır.
Yöntem-
Bu amaca ulaşmak için, altı bölüm altında
havayolu seçimini etyileyen kriterler Avrupa Pazarındaki Sistem Anlayışı
Başlığı altında değerlendirilmiştir.
Sonuç-
Yapılan analizler sonucunda, sivil havacılık
sektöründe havayolu seçimini etkileyen yedi farklı konu incelenmiştir. Bu incelemeler
neticesinde öncelikli olarak bilet fiyatı, ikincil olarak zamanında kalkış,
üçüncü olarak da özellikle kısa mesafe uçuşlarda konfor-hizmet kavramları
yolcuların havayolu seçiminde önem arz eden başlıklar olmuşlardır.
Geleneksel taşımacılık charter taşımacılık düşük maliyetli taşımacılık zamanında kalkış yolcu memnuniyeti
Purpose-
The main aim of this study is to determine a
big competition which is experienced between Airlines in the Civil Aviation
Sector these days. After September 11 2001 Crisis, there was a major decline in
the Civil Aviation Sector. People gave up travel by aircrafts and in these
times a new strategy occured which its name is Low Cost Transportation
Strategy, with this strategy the civil aviation sector reached its old power.
By this growth agents came to the point of extinction with the strategy of Aer
Lingus. Aer Lingus’s system is concentrated with the ticket sales via the Internet.
The number of agents and the prices of the tickets have increased by this way
the civil aviation sector has continued its growth. In this article in the
growing Civil Aviation Sector, an assessment is presented with the concepts of;
customer satisfaction, on time performance, factors affect the choice of
airlines, applications in airline ticket prices and how the system operates
which determine ticket prices over the Internet with the concept of the system
in Europe.
Methodology-
In order to achieve this aim, the criteria
affecting the selection of airlines under six chapters have been evaluated
under the heading of System in the European Market.
Conclusion-
As a result of the analysis, seven different
issues affecting the choice of airline in the civil aviation sector were
examined. As a result of these examinations, ticket price, timely departure on
the second hand and comfort-service concepts especially on short-haul flights
have become important topics in passenger selection.
Full service transportation charter transportation low cost transportation on-time performance passenger satisfaction
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.