Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFICIENCY OF UNDERGRADUATE ACCOUNTING EDUCATION: A RESEARCH ON SWORN-IN CPAs

Year 2019, Volume: 10 Issue: 1, 76 - 80, 30.12.2019

Abstract

Purpose- In the adequacy of education’ quality; program curriculum, structure and number of faculty members are important. In this study, it is tried to examine the adequacy of accounting education given at undergraduate level. Methodology- Sworn-in Certified Public Accountancy has been regulated as the top title in our country's accounting professional law. A research has been made on Sworn-in Certified Public Accountants and their opinions have been tried to be revealed. Survey method was used in the research and the results were tested using statistical methods and the results were explained. Findings- The demographic characteristics of the sworn-in Certified Public Accountants were determined. Based on these characteristics, the sample was grouped and their opinions regarding the adequacy of accounting education and their development towards education were determined. Conclusion- With this research, it is seen that sworn-in Certified Public Accountants do not find accounting education successful enough at undergraduate level.

References

  • Adler R. W., 1999, “Five Ideas Designed to Rile Everyone Who Cares About Accounting Education”, Accounting Education: An International Journal, ss. 241-247.
  • Kavanagh Marie H. and Drennan L., 2008, “What Skills and Attributes Does an Accounting Graduate Need? Evidence from Student Perceptions and Employer Expectations”, Accounting and Finance, ss. 79 – 300.
  • Öztürk S. ve Kutlu H.A., 2017, “Muhasebe Eğitiminde Teknoloji Kullanılmasına Öğrencilerin Bakışı: Kafkas Üniversitesi’nde Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, ss. 781-799.
  • Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu (13.06.1989 Tarih ve 20194 Sayılı Resmi Gazete)
  • Tuğay O., 2014, “Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Muhasebe Dersine Yönelik Algıları ve Muhasebe Öğretim Elemanlarından Beklentileri Üzerine Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Aralık 2014, ss.49-68.
  • Ünal O. ve Doğanay M., 2009, "Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitiminin Etkinliği: Sayıştay Özelinde Ampirik Bir Çalışma", Sayıştay Dergisi, Sayı:74-75, Temmuz - Aralık 2009, ss. 117-138.
  • Yeminli Mali Müşavirlik ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Sınav Yönetmeliği (16.01.2005 Tarih ve 25702 Sayılı Resmi Gazete)

LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİNE YÖNELİK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Volume: 10 Issue: 1, 76 - 80, 30.12.2019

Abstract

Amaç- Eğitimin kalite olarak yeterliliğinde; program müfredat yapısı, öğretim elemanlarının yapısı ve sayısı gibi unsurlar önemlidir. Bu çalışmayla lisans düzeyinde verilen muhasebe eğitiminin yeterliliği incelenmeye çalışılmıştır. Yöntem- Ülkemiz muhasebe meslek hukukunda, Yeminli Mali Müşavirlik üst unvan olarak düzenlenmiştir. Konuyla ilgili, Yeminli Mali Müşavirler üzerinde bir araştırma yapılarak görüşleri ortaya çıkartılmaya çalışılmıştır. Araştırmada anket yöntemi kullanılmış ve sonuçlar istatistik yöntemler kullanılarak test edilmiş ve elde edilen sonuçlar açıklanmıştır. Bulgular- Örneklemi oluşturan yeminli mali müşavirlerin demografik özellikleri tespit edilmiştir. Örneklem bu özelliklerden hareketle gruplandırılmış ve gruplar itibari ile muhasebe eğitiminin yeterliliğine ilişkin ve eğitimin geliştirilmesine yönelik görüşleri tespit edilmiştir. Sonuç- Bu araştırma ile yeminli mali müşavirlerin lisans düzeyinde muhasebe eğitimini yeterince başarılı bulmadıkları görülmüştür.

References

  • Adler R. W., 1999, “Five Ideas Designed to Rile Everyone Who Cares About Accounting Education”, Accounting Education: An International Journal, ss. 241-247.
  • Kavanagh Marie H. and Drennan L., 2008, “What Skills and Attributes Does an Accounting Graduate Need? Evidence from Student Perceptions and Employer Expectations”, Accounting and Finance, ss. 79 – 300.
  • Öztürk S. ve Kutlu H.A., 2017, “Muhasebe Eğitiminde Teknoloji Kullanılmasına Öğrencilerin Bakışı: Kafkas Üniversitesi’nde Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, ss. 781-799.
  • Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu (13.06.1989 Tarih ve 20194 Sayılı Resmi Gazete)
  • Tuğay O., 2014, “Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Muhasebe Dersine Yönelik Algıları ve Muhasebe Öğretim Elemanlarından Beklentileri Üzerine Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Aralık 2014, ss.49-68.
  • Ünal O. ve Doğanay M., 2009, "Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitiminin Etkinliği: Sayıştay Özelinde Ampirik Bir Çalışma", Sayıştay Dergisi, Sayı:74-75, Temmuz - Aralık 2009, ss. 117-138.
  • Yeminli Mali Müşavirlik ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Sınav Yönetmeliği (16.01.2005 Tarih ve 25702 Sayılı Resmi Gazete)
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance, Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Huseyin Mert This is me 0000-0001-5391-7865

Publication Date December 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Mert, H. (2019). LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİNE YÖNELİK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. PressAcademia Procedia, 10(1), 76-80.
AMA Mert H. LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİNE YÖNELİK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. PAP. December 2019;10(1):76-80.
Chicago Mert, Huseyin. “LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİNE YÖNELİK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia 10, no. 1 (December 2019): 76-80.
EndNote Mert H (December 1, 2019) LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİNE YÖNELİK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. PressAcademia Procedia 10 1 76–80.
IEEE H. Mert, “LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİNE YÖNELİK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”, PAP, vol. 10, no. 1, pp. 76–80, 2019.
ISNAD Mert, Huseyin. “LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİNE YÖNELİK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia 10/1 (December 2019), 76-80.
JAMA Mert H. LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİNE YÖNELİK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. PAP. 2019;10:76–80.
MLA Mert, Huseyin. “LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİNE YÖNELİK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia, vol. 10, no. 1, 2019, pp. 76-80.
Vancouver Mert H. LİSANS DÜZEYİNDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİNE YÖNELİK YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. PAP. 2019;10(1):76-80.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.