Amaç- Keşfi yıllar öncesine dayanan ve bireylerin hayatlarında vazgeçilmez parçalardan biri olan ayakkabının ürün gelişimine ek olarak
bireylerin zihninde ki kalite gelişimi halen devam ettirmektedir. Kişilere ve ürün türlerine göre kalite boyutları değişim göstermekle birlikte
ayakkabı üzerinde oluşan kalite algısının yeterli sayıda örneklem ile ölçülmesi mümkündür. Bu çalışmanın amacı, bireylerin ayakkabı üzerinde
geliştirdiği kalite algısını ölçmektir.
Yöntem- Yüz yüze olarak gerçekleştirilen anket çalışması ile katılımcıların kaliteli ya da kalitesiz buldukları ayakkabıların neden kaliteli ya da
kalitesiz bulduklarına yönelik sorular sorulmuştur. Toplam 135 katılımcı ile görüşülmüş ve verileri MAXQDA 2022 programında analiz
edilmiştir.
Bulgular- Yapılan analizler sonucunda ayakkabı kalitesi ile ilgili 14 adet ana boyut belirlenmiştir. Bu boyutlar değinilme sıklıklarına göre;
dayanıklılık, uygunluk, algılanan kalite, estetik, güvenirlilik, sağlık, fiyat, çeşitlilik, malzeme, hizmetler, temizlik, erişebirlik ve çevrecilik
boyutudur. Kelime bulutu incelendiğinde, rahat, dayanıklı, kullanışlı, uygun ve model gibi kelimeler sık tekrarlanan kelimelerdir. Sırasıyla Nike,
Adidas ve Kinetix markaları bireylerin ürün kalitesi çerçevesinde kalite algılarının yüksek olduğu markalardır. Nike ve Adidas markalarıyla ilgili
değerlendirmelerin çoğunun olumlu olması sebebiyle bu markalar üzerinde bireylerin kalite algılarının yüksek olduğu gözlemlenmektedir.
Sonuç- Sonuç olarak bireylerin ayakkabıda kalite algısı incelendiğinde en önemli unsurun dayanıklılık, uygunluk, algılanan kalite ve estetik
olduğu belirlenmiştir. Sırasıyla rahat, dayanıklı, kullanışlı, uygun ve model kelimelerinin bireylerde ayakkabı kalite algısını temsil eden
kelimeler olduğu görülmüştür. Markalar incelendiğinde ise Nike ve Adidas markalarının olumlu kalite algısına sahip olduğu gözlemlenmiştir.
Son olarak ilgili araştırmada bir ayakkabının kaliteli olması için uzun ömürlü olması, rahat olması, markanın imajı ve ürün tasarımının
katılımcılar için önemli olduğu gözlemlenmiştir.
Purpose- In addition to the product development of shoes, which is an integral element of people's lives and whose discovery dates back
many years, the quality growth in people's thinking continues. Although quality dimensions differ between persons and product kinds, a
significant number of samples may be used to assess quality perception in shoes. The purpose of this study is to determine how individuals
perceive quality in shoes.
Methodology- During the face-to-face survey, participants were asked why they thought the shoes they discovered were of excellent quality
or low quality. In the MAXQDA 2022 program, 135 individuals were interviewed and their data was examined.
Findings- As a consequence of the research, 14 key characteristics of shoe quality were identified. Durability, convenience, perceived quality,
beauty, dependability, health, price, diversity, materials, services, cleanliness, accessibility, and environmentalism are the dimensions listed
in order of their frequency of mention. When looking at the word cloud, words like comfortable, durable, helpful, appropriate, and model
appear often. Nike, Adidas, and Kinetix are three brands that have excellent quality perceptions among consumers in terms of product
quality. Because the majority of reviews for Nike and Adidas are favorable, it is clear that people have high expectations for these companies.
Conclusion- As a result, when individuals' perceptions of shoe quality are analyzed, it has been discovered that durability, appropriateness,
perceived quality, and aesthetics are the most essential criteria. Individuals' perceptions of shoe quality have been shown to be represented
by the phrases comfortable, durable, useful, appropriate, and model, respectively. When it comes to brands, Nike and Adidas have been
shown to have a good quality perception. Finally, it was discovered in the connected study that for a shoe to be of excellent quality, it must
be long-lasting, comfortable, and have a strong brand image and product design.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 15 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.