Amaç:Bu araştırma kadınlara ev ortamında verilen bireysel eğitimin kendi kendine meme muayenesi
uygulamasına yönelik sağlık inançlarına etkisini belirlemek amacıyla yarı deneysel olarak yürütülmüştür.
Gereç ve yöntem: Araştırmanın örneklemini 100 kadın oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, “tanıtıcı
özellikler soru formu” ve Champion’un Sağlık İnanç Modeli Ölçeği kullanılmıştır. Eğitimden önce ön test veriler
toplandıktan sonra kadınlara ev ortamlarında araştırmacılar tarafından meme kanseri ve kendi kendine meme
muayenesine yönelik eğitim verilmiştir. Eğitim verildikten bir ay sonra kadınların kendi kendine meme muayenesi
uygulamasına ilişkin inançları Champion’un Sağlık İnanç Modeli Ölçeği ile tekrar değerlendirilmiştir. Verilerin
istatistiksel analizinde sayı ve yüzde dağılımları, kendi kendine meme muayenesine ilişkin puan ortalamaları ve
paired samples test kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan kadınların yaş ortalaması 28.73± 8.17’dir. Kadınların %11.1’inin her ay düzenli
olarak kendi kendine meme muayenesi yaptığı belirlenmiştir. Eğitim sonrasında kadınların Champion Sağlık
İnanç Modeli ölçeğinden aldıkları puan ortalamalarının arttığı belirlenmiştir. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası
Sağlık İnanç Modeli Ölçeği puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olduğu bulunmuştur (p<0,001).
Sonuç: Eğitimin kendi kendine meme muayenesi uygulamasına ilişkin engel algısını azalttığı, duyarlılık,
ciddiyet, yarar, sağlık motivasyonu ve öz-etkililik algısını arttırdığı belirlenmiştir. Bu nedenle kadınların kendi
kendine meme muayenesi konusunda bilgilendirilmeleri gerekmektedir
Purpose:This research aimed to determine the impact of individual training given to women in the home
environment on health beliefs for breast self-examination was half experimentally carried out.
Materials and methods: The research sample consisted of 100 women. “Descriptive characteristic data form”
and “Champions’ Health Belief Model Scale” were used as data collection forms. Before the training, data of
preliminary test was collected. After that, in the home environment, women were given trainings on breast
cancer and breast self-examination by researchers. One month after training, women's beliefs about application
of breast self-examination were re-evaluated with Champions' Health Belief Model Scale. For statistical analysis,
the number and percentage distributions, mean score distribution and paired sample test were performed.
Results:The mean age of the women who participated in the research was 28.73± 8.17 years. It has also
been determined that 19.7% of the participants make their regular Breast Self-Examination monthly. After the
training, an increase in average scale scores obtained from Champions' Health Belief Model was determined.
The difference between pre and post-training Health Belief Model Scale scores were found to be significant
(p<0.001).
Conclusion: It was found that training reduces the perception of barriers to application of breast self-examination;
improves the susceptibility, seriousness, benefits, health motivation, and self-efficacy. Therefore, women should
be informed about breast-self examination.
Other ID | JA62VK76VD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2017 |
Submission Date | April 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: 1 |