Purpose: The accidental or intentional release of CBRN (Chemical, Biological, Radiological, Nuclear) substances into the environment causes significant loss of life and property and has adverse effects over a long time. This study was planned to raise awareness about protection from CBRN hazards and emergency aid practices, to create CBRN awareness, and to determine the knowledge level of healthcare professionals.
Materials and methods: After reviewing the literature and regulations, the questionnaire was prepared based on the training module on "Emergency Assistance in Chemical, Biological, Radiation and Nuclear Hazards" for Emergency Health Services published by the Republic of Türkiye Ministry of National Education. The questionnaire was asked to participants before and after 10 hours of theoretical CBRN training, and the results were compared.
Results: The participants were 58.4% female, 41.6% male, and the average age was 38. Most participants were doctors or nurses, and approximately three-quarters of the participants were emergency service staff. 35.6% of them had been working in the emergency department for 1-5 years. 61.4% had not received CBRN training, and 84.2% thought they needed sufficient knowledge and experience. 77.2% had not experienced any CBRN incident nor performed any intervention for CBRN. When the 22 questions asked about the level of CBRN knowledge were evaluated, it was seen that the correct answer rate was above 50% in seven questions of 22 and was above 50% in all questions in the post-test applied after the training. Their level of knowledge was found to be low before CBRN training and good after training.
Conclusion: Theoretical training has a significant positive impact on creating CBRN awareness.
Amaç: KBRN (Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, Nükleer) maddelerin kaza ile veya kasıtlı olarak çevreye yayılması önemli can ve mal kayıplarına yol açmakta ayrıca uzun bir zaman dilimi boyunca olumsuz etkiler doğurmaktadır. KBRN tehlikelerinden korunma ve acil yardım uygulamaları ile ilgili farkındalık yaratmak, KBRN bilinci oluşturmak, bilgi düzeylerini tespit etmek amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve yöntem: Literatür ve yönetmelikler incelendikten sonra, Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan Acil Sağlık Hizmetleri için "Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon ve Nükleer Tehlikelerde Acil Yardım" konulu eğitim modülü temel alınarak anket hazırlanmıştır. Anket, katılımcılara toplam 10 saatlik teorik KBRN eğitiminden önce ve sonra sorulmuş ve sonuçlar karşılaştırılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %58,4'ü kadın, %41,6'sı erkek ve yaş ortalaması 38'dir. Katılımcıların çoğu doktor veya hemşireydi ve katılımcıların yaklaşık dörtte üçü acil servis personeliydi. Katılımcıların %35,6'sı 1-5 yıldır acil serviste çalışmaktadır. 61,4'ü KBRN eğitimi almamıştı ve %84,2'si KBRN konusunda yeterli bilgi ve deneyime sahip olmaları gerektiğini düşünüyordu. 77,2'si herhangi bir KBRN olayı yaşamamış ve KBRN'ye yönelik herhangi bir müdahalede bulunmamıştır. KBRN bilgi düzeyi ile ilgili sorulan 22 soru değerlendirildiğinde, eğitim öncesi 7 soruda doğru cevap oranının %50'nin üzerinde olduğu, eğitim sonrası uygulanan son testte ise tüm sorularda %50'nin üzerinde olduğu görülmüş, KBRN eğitimi öncesi bilgi düzeylerinin düşük, eğitim sonrası ise iyi olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: KBRN bilinci oluşturmak için teorik gerçekleştirilen eğitimin anlamlı düzeyde olumlu etkisi olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Emergency Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 29, 2023 |
Publication Date | October 1, 2023 |
Submission Date | June 17, 2023 |
Acceptance Date | August 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 16 Issue: 4 |