The aim of this study to examine the validity and reliability of the University Students Basic Needs Scale (USBNS). In this study, data was gathered from 671 students attending Faculty of Education in Pamukkale University. After the investigation of content validity of the scale, explanatory factor analysis was used for construct validity, and correlations with different scales was investigated for criterion-related validity. For reliability study, Cronbachâs Coefficient Alpha, item-total correlations and test-retest correlations were calculated. Analysis show that the scale explains 47.99 (%) of the variance with five-factor, and eigenvalues of the factors differ from 1.69 to 7.33. Analysis also show that USBNS has enough internal reliability and test-retest reliability. Cron bachâs Coefficient Alpha of subscales differ from .76 to .84, and two weeks testretest correlations differ from .77 to .85. Expectedly, subscales have negative correlations with Stres Self-Assessment Checklist, and have positive correlations with Self-Esteem Scale, Social Connectedness Scale and Scales of Psychological Well-Being. As a conclusion, it can be said that USBNS is a valid and reliable scale for assessing the fulfillment level of basic needs among university students
Bu çalışmanın amacı, Üniversite Öğrencileri Temel İhtiyaçlar Ölçeğiânin (ÜÖTİÖ) geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Çalışma kapsamındaki veriler, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören toplam 671 öğrenciden elde edilmiştir. Ölçeğin kapsam geçerliğinin değerlendirilmesinin ardından, ölçeğin yapı geçerliğinin incelenmesinde açımlayıcı faktör analizi tekniği kullanılmış ve ölçüt bağıntılı geçerlik çerçevesinde ÜÖTİÖânün çeşitli ölçeklerle korelasyon değerleri incelenmiştir. Ölçeğin güvenirliğinin değerlendirilmesinde ise, Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısından, madde-toplam korelasyon değerinden ve test-tekrar test korelasyon değerinden yararlanılmıştır. Analiz sonuçları ölçeğin toplam varyansın % 47.99â unu açıklayan, öz-değeri 1.69 ile 7.33 arasında değişen beş faktörlü bir yapıya sahip olduğunu göstermiştir. Ek olarak, sonuçlar ÜÖTİÖâ nün kabul edilebilir iç tutarlık ve test-tekrar test güvenirliğine sahip olduğunu göstermektedir. Alt ölçeklerin iç tutarlık katsayıları .76 ile .84; iki hafta ara ile yapılan test tekrar test korelasyon katsayıları .77 ile .85 arasında değişmektedir. ÜÖTİÖânin alt ölçekleri beklenen yönde Stres Belirtileri Ölçeği ile olumsuz; Benlik Saygısı, Sosyal Bağlılık ve Psikolojik İyi Olma ölçümleriyle olumlu yönde korelasyon göstermektedir. Sonuç olarak, bulgular ÜÖTİÖânün üniversite öğrencilerinin temel ihtiyaçlarının karşılanma düzeyini değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kabul edilebileceğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 31 Issue: 31 |