BibTex RIS Cite

One of the Barriers to Providing Effective Mathematics Teaching:Anxiety and its Causes

Year 2011, Volume: 29 Issue: 29, 89 - 107, 01.01.2011

Abstract

This study investigated ‘the causes of mathematics anxiety which hinders effective mathematics teaching’ in terms of pupils’ perspectives. Dependent upon the aim of this study, qualitative research method was used. According to the purposive sampling and typical-purposive sampling procedures, three public primary schools in Denizli were selected. From each primary school, two classrooms and from each classroom, three pupils were selected. Eighteen pupils in the sampling stated that they were aware of their being mathematics anxious. They emphasized that their personality, teachers, parents and peers as the causes of anxiety. The results of this study can be useful both for the area and for teachers, pupils and parents to recognize the reasons of mathematics anxiety and to overcome it.

Etkili Matematik Öğretiminin Gerçekleştirilmesindeki Engellerden Biri:Kaygı ve Nedenleri

Year 2011, Volume: 29 Issue: 29, 89 - 107, 01.01.2011

Abstract

Bu araştırmada, öğrencilerin algısına göre etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri olan matematik kaygısına yol açan nedenleri belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, amaca yönelik ve tipik örnekleme yöntemleri kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmada, Denizli ilinde bulunan üç resmi ilköğretim okulundan ikişer sınıf tespit edilmiş ve bu sınıflardan üçer öğrenci seçilerek 18 öğrenciden oluşan örneklem oluşturulmuştur. Yeterli ve etkili veri elde edebilmek için yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Örneklemdeki öğrenciler, matematik dersinde kaygılı olduklarının farkında olduklarını vurgulamışlar ve bu kaygının nedenini kendilerine, öğretmenlerine, ailelerine ve arkadaşlarına bağlamışlardır. Bu araştırmanın sonuçları ile bu alana akademik anlamda katkı sağlama amacının yanı sıra öğretmen, öğrenci ve ailelere matematik kaygısının nedenleri sunulmuştur. Ayrıca, bu araştırmanın sonuçlarının matematik kaygısı ile başa çıkabilmek için yol gösterici olacağı düşünülmektedir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Vesile Alkan This is me

Publication Date January 1, 2011
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2011 Volume: 29 Issue: 29

Cite

APA Alkan, V. (2011). Etkili Matematik Öğretiminin Gerçekleştirilmesindeki Engellerden Biri:Kaygı ve Nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 89-107.