This study aimed at developing a valid and reliable scale to be used in
determining music teacher candidates' self-efficacy beliefs in instrument
performance regarding personal musical instruments. The participants of the
study included 313 music teacher candidates.
Exploratory factor analysis was conducted to determine the construct
validity of the scale. The exploratory factor analysis indicated that the scale
included three sub-dimensions, namely, self-efficacy, self-inefficacy, and
psychological indicators and was composed of 20 items in the five-point Likert
style. The total variance accounted for is 48.81%. The values of the factor loadings of the items
in the scale vary between 0.47 and 0. 76. The reliability of the scale was
determined through the value of Cronbach's alpha. The Cronbach's alpha values of the
sub-dimensions of the scale are determined respectively for self-efficacy as
.86, self-inefficacy as .76, and for psychological indicators as .61. The findings
obtained through this study reveal that the Self-Efficacy Scale of Musical
Instrument Performance can be used to determine music teacher candidates'
self-efficacy beliefs in musical instrument performance regarding personal
musical instruments.
Bu çalışmanın
amacı, müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgılarına yönelik çalgı
performansı özyeterlik inançlarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve
güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Çalışma 313 müzik öğretmeni adayı ile
gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğinin belirlenmesi amacıyla açımlayıcı
faktör analizi uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin; kendini
yeterli görme, kendini yetersiz görme ve psikolojik göstergeler olmak üzere üç
alt boyuttan ve beşli likert tipi 20 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Ölçeğin tamamının
açıkladığı varyans miktarı % 48’ dir. Ölçekte yer alan maddelerin faktör yük
değerleri 0. 47 İle 0. 76 Arasında değişmektedir. Ölçeğin güvenirliği
Cronbach Alfa değerine bakılarak saptanmıştır. Ölçeğin alt boyutlarının Cronbach
Alfa değerleri sırasıyla; kendini yeterli görme .86 , kendini yetersiz görme
.76, psikolojik göstergeler . 61’ dir. Bu
çalışmadan elde edilen bulgular, Çalgı Performansı Özyeterlik İnancı Ölçeği’
nin müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgılarına yönelik çalgı performansı
özyeterlik inançlarının belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir
bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Submission Date | February 20, 2014 |
Acceptance Date | April 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 38 Issue: 38 |