Bu araştırmada, 4-6
yaş çocuklarının öz-düzenleme becerilerini ebeveyn görüşlerine dayalı olarak
belirlemeye yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma
Türkiye’nin bir güneybatı ilinde anaokulları ve anasınıflarına devam eden 509
çocuk ile yürütülmüştür. Ölçeğin yapı geçerliği için eş zaman ölçüt geçerliği,
açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA)
kullanılmıştır. AFA sonucu ölçeğin 20 madde ve 4 faktörden oluştuğunu ve toplam
varyansın %61’nin açıklandığını göstermektedir. Faktörler dikkat, çalışma
belleği, engelleyici kontrol–duygu ve engelleyici kontrol–davranış olarak
isimlendirilmiştir. DFA sonucunda ise elde edilen yapının uyum indekslerinin
yeterli düzeyde olduğu belirlenmiştir (χ2/sd=1.91, RMSEA=.07, SRMR=.07).
Ölçeğin toplam madde korelasyonları .36 ile .70 arasında değişmektedir. Ölçeğin
Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısının .90, eş zaman geçerliğinin .84 ve test
tekrar test güvenirliğinin .77 olduğu saptanmıştır. Bu bulgulardan hareketle,
ölçeğin 4-6 yaş çocuklarının öz-düzenleme becerilerini anne görüşlerine dayalı
olarak geçerli ve güvenir bir şekilde belirlemek için kullanılabileceği
söylenebilir.
This study aimed to develop an instrument for measuring self-regulation skills of 4 to 6 –year- old children based on mothers’ views. This study was conducted with 509 children who were enrolled in preschool and kindergarten programs in a southwest city of Turkey. Criterion validity, explanatory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were used for ensuring construct validity. EFA results showed that the scale consisted of 20 items and had four factors, which explains %61 of the variance. The factors were titled as attention, working memory, inhibitory control-emotion and inhibitory control-behavior. As a results of CFA, it was determined that the compliance indices of the obtained structure were sufficient (χ2/sd=1.91, RMSEA=.07, SRMR=.07). The total item correlations of the scale changed from .36 to .70. The internal consistency coefficient of the scale was .90, validity was .84, and test-retest reliability was .77. Moving from these results, the instrument can be used as a valid and reliable scale to determine 4-6 year olds’ self-regulation skills based on mothers’ views.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2018 |
Submission Date | February 2, 2018 |
Acceptance Date | June 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 44 Issue: 44 |