Teachers and school administrators as public servants are people who devote themselves to the education of young people and raise up future generations. Due to their role in the transformation of the society and building of the future for new generations, it is important to what extent they adopt the ideas and motivation of public service. In this study, it is aimed to investigate how teachers and school administrators working in public primary and secondary schools conceptualize public service motivation. The study was designed as qualitative research and the data were collected through interviews with teachers and administrators who worked at public schools for at least five years. Data were analyzed by using NVivo 10 package program and content analysis method. According to the findings obtained in the study, what participants understand from the concept of “public duty”, why they have chosen to work in the public service, the challenging issues they come face to face with while performing their public service, the reasons which lower their public service motivations and the suggestions in terms of increasing the level of motivation have been explained
Bir kamu görevlisi olarak öğretmenler ve okul
yöneticileri, yaşamlarını gençlerin eğitimine adamış ve gelecek nesilleri
yetiştiren kişilerdir. Toplumun dönüşümünde ve yeni nesiller için geleceğin
inşasında bizzat rol oynamaları nedenleriyle kamu hizmet ideallerini ve
motivasyonunu ne ölçüde benimsedikleri de önemli görünmektedir. Bu nedenle bu çalışmada kamu ilk ve ortaokullarında
görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinin kamu hizmeti motivasyonunu nasıl
anlamlandırdıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemiyle
gerçekleştirilen çalışmada, veriler kamu okullarında en az beş yıl görev yapan
öğretmen ve yöneticilerle yapılan görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin
analizi NVivo 10 paket programı kullanılarak ve içerik analizi yöntemiyle
yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmen ve yöneticilerin “kamu görevi”
kavramından ne anladıkları, kamu hizmetinde çalışmayı neden seçtikleri, kamu
hizmetini yerine getirirken zorlandıkları hususlar ve kamu hizmeti
motivasyonlarını düşüren nedenler açıklanmıştır. Ayrıca öğretmen ve
yöneticilerin gözünden kamu hizmeti motivasyonlarını yükseltmek için sundukları
öneriler incelenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 12, 2019 |
Submission Date | October 3, 2018 |
Acceptance Date | March 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 47 |