Bu
çalışmada Türk ve Singapur matematik ders kitapları kesirlerde bölme işlemi
konusunda yer verilen problemler açısından karşılaştırılmıştır. Kitaplarda yer
alan problemler; adım sayısı, cevap tipi, bağlam ve bilişsel beklenti
özellikleri açısından sınıflandırılmışlardır. Analizler iki farklı araştırmacı
tarafından yapılmış, araştırmacılar arasındaki Cohen Kappa uyum indeksi her bir
kategori için 0.98-1.00 arasında bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre, Singapur
kitabında, Türk kitaplarına kıyasla çok adımlı, açıklama-çözüm gerektiren
problem sayısı daha fazladır. Her iki ülke kitabındaki kesir bölmesiyle ilgili
tüm problemler yeterli veri içermektedir. Ders kitaplarındaki günlük hayat
problemi sayısı azdır. Ayrıca Singapur ders kitabının çoklu formda ifade
edilmiş problemler bakımından Türk kitaplarından zengin olduğu tespit
edilmiştir. Türk kitaplarında, Singapur kitabına nazaran matematiksel muhakeme
ve temsil kategorisine giren problem sayısı oldukça az olup, Türk kitaplarında
kavramsal bilgi kategorisine giren hiçbir problem yoktur. Bu durum Singapur’un
uluslararası sınavlarda Türkiye’den daha iyi bir performans göstermesinin
nedenlerinden biri olarak düşünülebilir.
In this study, Turkish and Singapore mathematics textbooks were compared in terms of the problems included in the subject of the division of fractions. The problems in textbooks were categorized in terms of the number of steps, type of answer, context and cognitive expectation characteristics. The analyses were conducted by two different researchers, and the Cohen Kappa agreement index between the researchers was found between 0.98-1.00 for each category. According to the findings, the Singapore book has more steps and more problems requiring explanation-solution compared to Turkish books. All problems related to dividing fractions in both countries' books contain sufficient data. The number of daily life problems in textbooks is small. In addition, it was determined that the Singapore textbook was richer than the Turkish books in terms of problems expressed in a combined form. In Turkish books, there are few problems in the category of mathematical reasoning and representation compared to the Singapore book, and there is no problem in the Turkish books in the category of conceptual knowledge. The findings can be considered as one of the reasons why Singaporean students perform better than Turkish students in terms of number content domain in international exams. In future studies, it can be investigated what kind of problems mathematics teachers use in their lessons.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 12, 2019 |
Submission Date | February 5, 2019 |
Acceptance Date | April 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 47 |