Bu çalışmada,
formasyon sertifika programına farklı yıllarında katılan matematik bölümü
öğretmen adaylarının matematik kavramı hakkında sahip oldukları çağrışımlar
incelenmiştir. Araştırmaya 2015 yılında fen edebiyat fakültelerinin matematik
bölümlerinden mezun olmuş 32 öğretmen adayı ile 2018 yılında fen edebiyat
fakültesinde halen 3. ve 4. Sınıflarda okumakta olan 27 öğretmen adayı
katılmıştır. Araştırma olgu bilim deseninde nitel bir araştırmadır.
Katılımcılara, matematik kavramı hakkındaki çağrışımları ve bu çağrışımların
nedenlerini belirlemeye yönelik iki açık uçlu soru içeren bir anket formu
verilmiş ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir.
Öğretmen adaylarının sahip oldukları 150 çağrışım alan yazında incelenen 8 ayrı
çalışmada belirlenen kategorilere göre sınıflandırılmış ve bu kategoriler de
kendi içinde sınıflandırılarak Tanım, Betimleme ve Duygu temaları
belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının, matematik hakkında hem hayatı ve
içindekileri anlamaya çalışan bir model hem de yaşam için gerekli bir araç olmasına
vurgu yaptıkları görülmüştür.
In this study, the connotations of the concept of mathematics belong to the teacher candidates who have participated in the formation certificate program in different years were examined. In the study, 32 teacher candidates who graduated from the mathematics departments of the Faculty of Arts and Science in 2014-15 and 27 teacher candidates in the Faculty of Arts and Sciences who were studying in 3rd and 4th grades in 2017-18 participated. The research is qualitative research with phenomenological design. A questionnaire containing two open-ended questions to determine the connotations about the concept of mathematics and the causes of these connotations were given and the data were analyzed by content analysis method. The 150 connotations of teacher candidates were classified according to the categories determined in 8 different studies examined in the literature and these categories are classified within themselves then the themes of Definition, Description, and Emotion are determined. It was observed that teachers’ candidates emphasized mathematics as a model trying to understand life and its contents and as a necessary tool for life.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 12, 2019 |
Submission Date | June 19, 2019 |
Acceptance Date | September 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 47 |