Bu araştırmanın amacı
öğretmenlerin çokkültürlü eğitim ve mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının
incelenmesidir. Ayrıca, ilgili değişkenler arasındaki ilişki de
araştırılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimlenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Türkiye genelinde
görev yapmakta olan 232 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma verileri “Çokkültürlü
Eğitim Tutum Ölçeği” ve “Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır.
Veriler SPSS ve Lisrel programları ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları
öğretmenlerin çok kültürlü eğitim ve mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının
görece orta düzeyde olduğunu işaret etmiştir. Ayrıca değişkenler arasında
pozitif yönde orta düzeyde ve anlamlı ilişkiler olduğu saptanmıştır. Ek olarak
çokkültürlü eğitim tutumunun en yüksek etkiyi yeterlik boyutu üzerinde
gösterdiği tespit edilmiştir.
The aim of this research was to examine the attitudes of the teachers towards multicultural education and refugee students. In addition, the relationship between the variables has been investigated. The research was described in the relational survey model. The study group was consist of 232 teachers who work in Turkey in the 2017-2018 academic year. The research data were collected by the "Multicultural Education Attitude Scale" and "Refugee Student Attitude Scale". Data were analyzed with SPSS and Lisrel programs. The findings of the research indicated that teachers' attitudes towards multicultural education and refugee students were relatively moderate. Moreover, it was determined that there are positive, moderate and significant relationships between the variables. In addition, it has been found that multicultural education attitude shows the highest effect on the competence dimension.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | July 9, 2018 |
Acceptance Date | September 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 |