Bu çalışmanın amacı
akademisyenlerin benlik saygıları ve Twitter platformunda gerçekleştirmiş
oldukları siyasal katılım davranışları arasındaki ilişkiyi ele almaktır. Bu
doğrultuda araştırmanın çalışma evrenini Uşak Üniversitesi, Gümüşhane
Üniversitesi ve Süleyman Demirel Üniversitesi akademisyenleri oluşturmaktadır.
Çalışma evreni içinde yer alan kümelerin tümünün, evreni temsil olasılıklarının
birbirinden bağımsız ve eşit olabilmesi için katılımcılar cinsiyet ve unvan
kotaları dâhilinde tabakalı örnekleme usulüyle seçilmiştir. Araştırma sonunda
ulaşılan bulgulara göre akademisyenlerin benlik saygıları ve e-katılım
durumları arasında; “siyasal ifade”, “siyasal tartışmalara katılma” ve “yerel
yönetime katılma” alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişki tespit
edilmiştir. Öte yandan katılımcıların hayalperest olma durumlarının artmasıyla
siyasal ifadede bulunma, siyasal tartışmalara katılma ve yerel yönetime katılma
puanlarının arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Genel olarak Twitter temelli
e-katılım davranışları düşük düzeyde seyreden akademisyenlerin yalnızca
platform üzerinden politika ve hizmet takibinde bulundukları sonucuna
varılmıştır. Araştırma sonuçları alanyazında yer alan eğitim faktörünün
artmasıyla benlik saygısının artacağı tezi ile örtüşürken, eğitim faktörünün
artması ile siyasal katılımın artacağı kanaati ile çelişmektedir.
T
The aim of this study is to investigate the relationship between academics' self-esteem and their political participation behaviors on Twitter. The study population of the research consists of academicians from Uşak University, Gümüşhane University, and Süleyman Demirel University. Participants were selected by stratified sampling within the gender and title quotas. According to the findings of the research, the self-esteem of academicians and their political participation status on Twitter, there is a negative correlation between “political expression”, “participation in political discussions” and “participation in local government”. On the other hand, it has been concluded that the participation of the academicians in political expression, their “participation in political discussions” and their “participation in the local government” have increased with the increase in their dreamer side. It was concluded that academics' e-participation behaviors on Twitter were low and they followed only policies and services via Twitter. The research findings support the thesis that self-esteem will increase with the increase in the education level in the literature and research findings contradict the opinion claiming that political participation will increase with the increase of the education level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | July 27, 2019 |
Acceptance Date | November 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 |