Yeni medya kapitalist piyasa koşullarında varlığını sürdüren bir endüstridir. Bu endüstrinin ürünleri bu koşullar altında tüketilen metalardır. Yeni medyayı analiz eden eleştirel ekonomi politik yaklaşımlar bu bakış açısıyla araştırmaya başlamaktadır. Bu yaklaşıma göre yeni medya teknolojileri kapitalizmin küreselleşmesine ve küresel kapitalizmin yeniden üretimine hem ekonomik hem de ideolojik açıdan katkı sağlamaktadır.
Yeni medyanın küresel kapitalizme katkısı 1970’lerde başlayan neoliberal politikalar irdelendiğinde daha net bir şekilde anlaşılacaktır. Bu çerçeveden bakıldığında yeni medyanın gelişimi kapitalizmin küreselleşmesini sağlayarak yeni sömürü biçimlerini ortaya çıkarmıştır. Böylece kapitalizmi krizleri aşarak ömrünü uzatabilmiştir. Bu yeni dijital sömürü biçimleri gelişmekte olan ve geri kalmış ülkelere iletişim özgürlüğü, katılımcı demokrasi, özgür ve refah topluma ulaşma imkânı gibi vaatlerle pazarlanmıştır. Ancak gerçekliğe dönüp bakıldığında dijitalleşmenin dünyaya pek de özgürlük, refah ve demokrasi getirmediği görülmektedir. Aksine ekonomik ve sosyal eşitsizliklerin daha da arttığına dair görüşler dillendirilmektedir.
yeni medya medyanın ekonomi politiği yeni medyanın ekonomi politiği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2 |