The main purpose of our research is to try to understand the social typologies of self-disclosure, disclosure, information, positiveness, exhibitionism, which is taken by Byung Chul Han within the framework of the concept of privacy and veiling as a negative category. In this context, the sub-purpose of the research is to examine the perception of privacy in Isla-mic theology with personal, spatial and information dimensions. Also, to try to read the veiling as a sub-category of privacy and the concept of the society of negativity. It can be said that privacy in the Muslim community and social outcomes related to it can be analyzed in Han's category of negativity society. It should be said that in the part of the research perception of veiling, the themes of negativity society such as 'border', 'distance', 'order', come to the fore. However, the change of the concept of veiling was explained within the framework of the positive society typology themes (self-disclosure, lighting) of Han, the postmodern period feature. Finally, it can be said that Han's themes explaining the postmodern period did not substantially change the perception of privacy and veiling fed by a traditional and institutional religion. However, it can be deduced from the expressions of the field research participants mentioned in the last part of the research that the concepts of boundary, distance, and other perception have changed.
Araştırmamızın temel amacı Byung Chul Han’ın, olumsuzluktan arındırılmış toplum kavramı çerçevesinde ele aldığı apaçıklık, ifşa, enformasyon, olumluluk, teşhircilik toplum tipolojilerini bir olumsuzluk kategorisi olarak Müslüman toplumda mahremiyet kavramı ve tesettür algısı çerçevesinde anlamaya çalışmaktır. Bu kapsamda araştırmanın alt amacı İslam teolojisindeki mahremiyet algısını kişisel, mekansal ve bilgi boyutları ile incelemektir. Ayrıca mahremiyetin alt kategorisi olarak tesettürü, olumsuzluk toplumu kavramı üzerinden okunmayı denemektir. Müslüman toplumda mahremiyet ve buna dair toplumsal çıktıların Han'ın olumsuzluk toplumu kategorisinde incelenebileceği söylenebilir. Araştırmanın tesettür algılarına dair kısmında tesettüre dair ‘sınır’, ‘mesafe’, ‘emir’, gibi olumsuzluk toplumu temalarının ön plana çıktığı söylenmelidir. Bununla birlikte tesettür kavramının değişimi, postmodern dönem özelliği olan Han’ın olumluluk toplumu tipolojisi temaları (kendini gösterme, ışıklandırma) çerçevesinde açıklanmıştır. Son olarak Han’ın postmodern dönemi açıklayan temaları, geleneksel ve kurumsal bir din tarafından beslenen mahremiyet ve tesettür algısını, özsel olarak değiştirmediği söylenebilir. Ancak araştırmanın son bölümünde zikredilen alan araştırması katılımcılarının ifadelerinden sınır, mesafe, öteki algısı kavramlarının değişime uğradığı çıkarılabilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | April 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |