It is not possible for a person to hide his astonishment at the greatness of the possibilities and abilities that Arabic has. Linguists have made great efforts to better understand this language and have produced many works worthy of praise in this direction. Sîbeveyh also tried to record the Arabic grammar, made great efforts to this end, and ultimately became one of the most important figures in syntax. While arranging and analyzing the subjects in his work, Sîbeveyh sometimes used hypothetical sentences and sometimes chose the dialogue method. This indicates that the student or reader aims to convey the language rule to the other person in an easy and understandable way, due to the possibility that there is a subject that the student or reader does not understand or visualize. In this study, some places where Sîbeveyh used the assumption method and the purposes of using this method will be discussed.
Arapça’nın sahip olduğu imkân ve yeteneğin büyüklüğü karşısında insanın şaşkınlığını gizlemesi mümkün değildir. Dil bilginleri bu dilin daha iyi anlaşılması için büyük çabalar sarf etmiş ve bu yönde övgüye layık birçok eser ortaya koymuştur. Sîbeveyh de Arap gramer ilmini kayıt altına almaya çalışmış, bu uğurda büyük emek sarf etmiş ve sonuçta nahivde en önemli şahsiyetlerden biri olmuştur. Onun telif ettiği eser, Arap mirasının övünç kaynaklarından biri olmuştur. Sîbeveyh, eserinde konuları tanzim ve tahlil ederken bazen varsayımsal cümleler kullanmış bazen de diyalog metodunu seçmiştir. Bu diyalog bazen Sîbeveyh ile gerçek kişiler arasında gerçekleşirken bazen de farazi kişilerle olmuştur. Bu durumda muhatabın ismini zikretmemiş, iftirâzî/varsayımsal cümleler ve sorular kullanmıştır. Bu da öğrencinin veya okuyucunun anlamadığı veya gözünde canlanmadığı bir konunun olması ihtimaline binaen onun kolay ve anlaşılır bir anlatımla dil kaidesini karşısındakine iletmeyi amaçladığına delalet etmektedir. Bu çalışmada Sîbeveyh’in varsayım metodunu kullandığı bazı yerler ve bu metodu kullanım amaçları ele alınmaya çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | March 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |