The aim of this study was to examine the effect of the model based teaching method on the teaching of the geometric structures of the molecules; the identification and remedying of students’ knowledge and misconceptions on this subject; and the development of students’ model-forming skills. The study was conducted with the participation of 35 first-year students attending the Science Education Department of the Faculty of Education. One sample pre-posttest design was used in this study. The students were asked to answer questions about the CH4 , NH3 and H2 O molecules, and to model these molecules both before and after the application. The study results indicated that all of the study groups erroneously depicted the bond
angles, molecular geometry and electron group geometry in the pretest, while these errors were entirely remedided in the posttest for the H2 O molecule, and partly remedied for the NH3 and CH4 molecules. In addition, it was observed that errors and misconceptions observed during the pretest – such as errors regarding the types of atoms within the molecular structure, the failure to depict the lone electron pairs, and the erroneous depictions regarding the number of non-bonding electrons – had all largely been remedied in the posttest
Model-based teaching method Model-forming skills Misconception Molecular geometry Science student
Bu araştırmanın amacı fen bilgisi öğrencilerine molekül geometrisinin
öğretilmesi, öğrencilerin mevcut bilgilerinin ve kavram yanılgılarının
belirlenmesi ve giderilmesi ile öğrencilerin model oluşturma becerilerinin
geliştirilmesi üzerine modelle öğretim yönteminin etkilerini incelemektir.
Araştırmaya Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı 1. sınıfında
öğrenim gören toplam 35 öğrenci katılmıştır. Araştırmada tek örneklem ön-son test yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Fen bilgisi öğrencilerinden uygulama öncesi ve sonrasında CH4,
NH3, H2O moleküllerine ait soruları cevaplamaları ve bu
molekülleri modellemeleri istenmiştir. Araştırmanın sonucunda gruplar
tarafından yapılan çizimlerde ön testte belirlenen bağ açısının, molekül
geometrisinin ve elektron grubu geometrisinin yanlış gösteriminin son testte H2O
molekülü için tamamen giderildiği, NH3 ve CH4 molekülünde
ise tam olarak giderilemediği görülmüştür. Ayrıca ön testte molekülün yapısında
yer alan atom türlerinin belirtilmemesi, moleküllerinin yapısında yer alan
ortaklanmamış elektron çiftinin gösterilmemesi gibi bilgi eksikliği ile bağ
yapmayan elektron sayısının yanlış gösterilmesi gibi kavram yanılgılarının son
testte giderildiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 14, 2020 |
Acceptance Date | February 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |