The aim of this research is to measure and evaluate the level of satisfaction of engineering faculty studentsconcerning the service of a university library. For this reason, two basic problems are studied. The firstproblem is to identify opinions of engineering students about the services of the university library whilethe second problem is to determine the effect of professional education on library usage practices androutines of engineering faculty students. 160 engineering faculty senior class students who are selected byusing stratified sampling according to departments participated in this research. The data are conductedthrough a survey method and results are analysed through frequency tables and non-parametric statisticalmethods. In this research, library usage frequencies of the students, the qualification of engineeringeducation for library usage practices and routines, and satisfactoriness of library services are measured andevaluated in the research. As a result, opinions of students concerning the library services are diversifiedmeaningfully among departments and genders, but on the contrary, are not diversified according togeographic region, and age dependent variables.
Bu çalışmanın amacı, mühendislik fakültesi öğrencilerinin bir üniversite kütüphanesinin hizmetleri ile ilgili memnuniyet düzeylerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesidir. Bu amaçla, çalışmada iki temel problem araştırılmıştır. Birinci problem, mühendislik fakültesi öğrencilerinin üniversite kütüphanesi hizmetleri ile ilgili düşüncelerinin saptanmasıdır. İkinci problem ise, mühendislik fakültesi öğrencilerinin kazandıkları mesleki eğitimin kütüphaneyi kullanma becerileri ve alışkanlıkları üzerindeki etkisinin tespit edilmesidir. Araştırmaya bölümlere göre tabakalı örneklem ile seçilmiş 160 kişilik mühendislik fakültesi son sınıf öğrencisi katılmıştır. Verilerin toplanmasında anket tekniği kullanılmış, analizinde ise frekans tabloları ve parametrik olmayan istatiksel analizler kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin aylık kütüphane kullanma sıklıkları, mühendislik eğitimlerinin kütüphaneyi kullanma beceri ve alışkanlıkları edindirmedeki yeterliliği ve kütüphane hizmetlerinin yeterliliği ölçülmüş ve değerlendirilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre öğrencilerin coğrafi bölge ve yaş bağımsız değişkenlerine göre kütüphane hizmetleri ile ilgili düşüncelerde bir farklılık tespit edilmezken, bölümlere ve cinsiyete göre anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.
Other ID | JA85CH64PA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 21 |