Chekhov’s The Cherry Orchard and Osborne’s Look Back in Anger portray the problems of social class,social prejudice and class struggles in different societies and periods. While the former reflects the conflicts between the working class and the upper class before and after the rise of the middle class in the 19th century Russia, the latter depicts the clash between the working class and the upper middle class after WWII in England. One can identify some significant similarities and differences regarding the issue of social class in these two plays. Thus, in this study, the social struggles of characters from different classes and their conflicts with one another will be uestioned by emphasizing the impact of changing social values and roles upon these individuals, so the aim of this article is to analyze two different settings in terms of class frictions by referring to the reasons and outcomes of these problems.
Chekhov’un The Cherry Orchard ve Osborne’un Look Back in Anger adlı eserleri farklı toplumlar ve dönemlerdeki sosyal sınıf, sosyal önyargı ve sınıfsal çatışmaları sergilemektedir. İlk eser 19. yy. Rus toplumunda orta sınıfın ortaya çıkmasından önce ve sonra işçi sınıfı ve üst sınıf arasında yaşanan çatışmaları yansıtırken, ikinci eser II. Dünya Savaşı sonrası İngiliz toplumunda işçi sınıfı ve üst orta sınıf arasındaki uyuşmazlığı gözler önüne sermektedir. Bu iki oyunda sosyal sınıf konusu açısından öne çıkan bazı benzerlik ve farklılıklar tespit edilebilir. Böylece, bu çalışmada, değişen sosyal değer ve rollerin bu bireyler üzerindeki etkisi vurgulanarak, farklı sınıflardan karakterlerin sosyal mücadeleleri ve birbirleriyle olan çelişkileri sorgulanacaktır, bu sebeple bu makalenin amacı iki farklı mekanı ve zamanı, sınıfsal anlaşmazlıklar açısından, bu sorunların sebep ve sonuçlarına değinerek incelemektir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2017 |
Acceptance Date | May 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 28 |