The purpose of this research was to determine science teacher candidates’ perceptions towards doing scientific research through metaphors. 162 science teacher candidates studying at first, second, third and fourth grade at the Department of Science Education participated in this research. Phenomenology design was used in this qualitative research. Science teacher candidates were asked to complete the sentence “Doing scientific research is like ……………………., because…………………” as data collection tool. Data obtained from research were analyzed by following these steps as (1) naming, (2) classification, (3) developing category, (4) providing the reliability and validity, and (5) transfering data to the computer. As a result of research, the science teacher candidates developed 123 different metaphors in nine categories as way of reaching result, utility, scope, incentive power, purpose, individual hardware, nature of science, product and widespread influence. As a result of the research, it was determined that science teacher candidates' perceptions towards doing scientific research were generally positive.
Bu araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel
araştırma yapmaya ilişkin algılarının metaforlar aracılığı ile incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmaya Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim
Dalında 1, 2, 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören toplam 163 fen bilgisi öğretmen
adayı katılmıştır. Bu nitel araştırmada fenomenoloji deseni kullanılmıştır.
Veri toplama aracı olarak her öğretmen adayından “Bilimsel araştırma yapmak…………….. gibidir, çünkü…………………” cümlesini
tamamlaması istenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler adlandırma, tasnif
etme, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama ve verileri
bilgisayar ortamına aktarma olmak üzere beş aşamada analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel araştırma yapmak ile ilgili
sonuca ulaşma şekli, fayda, kapsam, teşvik edici güç, amaç, donanım, bilimin
doğası, ürün ve yaygın etki olmak üzere 9 kategoride 124 farklı metafor geliştirdikleri
saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2019 |
Acceptance Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 35 |