In today’s world, the brand is addressed in a multi-dimensional context that includes marketing and design strategies as well as branding and marketing of individuals and cities. One of the most important factors contributing to the branding of a city is the language used in visual communication. Visual language is a field where graphic design is put into service with all its components and is the most important tool of being visible, recognizable and remembered. Designing products reflecting the city’s economic, social and cultural values have significant influence on the promotion of the city and enhances its reputation considerably. The main purpose of this study is to examine the role of graphic design while establishing a brand city using real-life examples and additionally presenting design proposals that will contribute to Eskişehir's branding by demonstrating its cultural, historical and geographical characteristics in order to create its visual identity. A research concerning visual identities of brand cities and brand city candidates in Turkey was carried out based on “survey model” with a conceptual framework. It has been observed that the existing designs oriented toward the visual identity of Eskisehir do not ensure a language unity and most of them don't possess a sufficient level in terms of quality. Within the scope of this research graphic design proposals to improve Eskişehir’s visual identity were presented.
Günümüzde marka, pazarlama ve tasarım stratejileri ile birlikte bireylerin ve kentlerin markalaşmasını ve pazarlanmasını içeren çok boyutlu bir kapsamda ele alınmaktadır. Bir kentin markalaşmasında en önemli katkıyı sağlayan unsurlardan biri de görsel iletişim dilidir. Grafik tasarımın tüm bileşenleri ile hizmete koşulduğu bir alan olan görsel iletişim dili, görülebilir, tanınabilir ve hatırlanabilir olmanın en önemli aracıdır. Kentin tüm değerlerinin ekonomik, sosyal ve kültürel yönden ele alınarak ürün bazında tasarlanması, kentin tanınırlığının arttırılmasında oldukça etkilidir. Çalışmanın temel amacı, marka kent oluşumunda grafik tasarımın rolünü örnekler üzerinden incelemek; Eskişehir’in görsel kimliğini oluşturmak üzere kültürel, tarihi ve coğrafi özelliklerini yansıtarak markalaşmasına katkı sağlayacak tasarım önerileri sunmaktır. Tarama modeli kapsamında gerçekleştirilen çalışmada kavramsal çerçeve ile birlikte Türkiye’de marka kent ve marka kent adayı olan illerin görsel kimlik çalışmaları incelenmiştir. Eskişehir’in görsel kimliğine yönelik var olan tasarımların dil birliği sağlamadığı, kimilerinin nitelik bakımından yeterli düzeyde olmadığı görülmüştür. Bu kapsamda Eskişehir’in görsel kimliği için grafik tasarım önerileri sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 26, 2021 |
Acceptance Date | January 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 45 |