Cruise tourism is the fastest-growing sector in the travel industry. Ports are essential components of cruise operations. The contribution of the homeports to the local, regional, and national economy is higher than the ports of call. In this study, a new set of criteria has been developed by examining the necessary elements for a port of call in cruise tourism to be a homeport. The criteria set consists of 13 items that evaluate the efficiency and facility of the port and the site location and situation characteristics. Bodrum Cruise Port was chosen as the study area. It has been determined that the port does not have the potential to become a homeport because it does not meet the criteria of land structure (land slope, elevation, and cover), city facilities, and airport accessibility criteria. However, alternative recommendations have been developed that may be useful in future port-development strategies for Bodrum. This study will guide port operators, destination managers, decision-makers, and researchers in their decision-making process who wish to develop a port into a homeport, in order to get more share from the cruise industry.
Kruvaziyer turizmi, seyahat endüstrileri içerisinde en hızlı büyüyen sektördür. Limanlar, kruvaziyer faaliyetlerinin temel bileşenleridir. Ana limanların yerel, bölge ve ülke ekonomisine katkısı, uğrak limanlara göre daha fazladır. Bu çalışmada, kruvaziyer turizminde uğrak bir limanın ana liman olması için gerekli unsurlar incelenerek yeni bir kriter seti geliştirilmiştir. Kriter seti; limanın verimliliği ve olanakları ile liman yerinin mekansal (site) ve durumsal (situation) niteliklerini değerlendiren 13 kriterden oluşmaktadır. Çalışma alanı olarak Bodrum Kruvaziyer Limanı seçilmiştir. Çalışma alanının arazi yapısı (arazi eğimi, yükseltisi ve örtüsü), şehir olanakları ve hava alanına erişilebilirliği kapsamında kriterleri karşılamaması nedeniyle, ana liman olma potansiyeli bulunmadığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte, Bodrum Kruvaziyer Limanı için ileriye dönük liman geliştirme stratejilerinde faydalı olabilecek alternatif öneriler geliştirilmiştir. Çalışmanın, rekabet gücünü arttırmak ve kruvaziyer endüstrisinden daha fazla pay almak için ana limana dönüştürülmesi düşünülen farklı liman yerlerinde de uygulanabilir olması açısından liman işletmelerine, destinasyon yöneticilerine ve araştırmacılara liman gelişim karar süreçlerinde rehberlik edeceği değerlendirilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 28, 2023 |
Publication Date | September 8, 2023 |
Acceptance Date | May 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 58 |