Great historical failures in the XX Century accelerated industrialisation paradoxically. So, the phenomenon of “consummer
society” which emerged afterwards brought a new dimension to the concept of individual in terms of social, cultural and moral
frameworks by changing the social dynamics in the society. In mechanical chaos in which led modern life to consumption,
while the human beings– property relationship creates new perception models, the individual identity, on the one hand,
became anonymous, and on the other hand, fragmented and disintegrated. In her novel “Djinn un trou rouge entre les
pavés disjoints” published in 1981, Alain Robbe- Grillet, who is one of the most outstanding representatives of the Nouveau
roman, masterfully dealt with problem of identity, the illusionsionary perception of social realities, the incomprehensibility
before the flow of time and the deteriorations in spatial codes of human beings who fell into a bottomless depression in the
modern World through new and experimental techniques and literary devices. This study will shed light on Robbe-Grillet’s
contrubitions, such as fragmented patterns of literary devices, fragmented writing, a new perspective of writing style to the
novel writing technique.
Alain Robbe-Grillet Djinn The Novel-discontinuity (Non-linearity)-Aesthetics of disunity (fragmentation)
XX. yüzyılda yaşanan büyük tarihsel kırılmalar paradoksal biçimde sanayileşme hareketine önemli bir ivme kazandırmış; bunun
sonunda ortaya çıkan “tüketim toplumu” fenomeni toplumun dinamiklerini değiştirerek toplumsal, kültürel ve moral planda
birey kavramına yeni bir boyut getirmiştir. Modern yaşamın giderek tüketimi önceleyen mekanik karmaşası içinde insaneşya
ilişkisi gerçeklik önünde yeni algı modelleri yaratırken, bireysel kimlik bir yanıyla “anonim”, bir yanıyla da kopuk, dahası
parçalı bir görünüme bürünmüştür. Fransız Yeni Roman akımının en önemli temsilcilerinden Alain Robbe Grillet, 1981 yılında
yayımladığı “Djinn un trou rouge entre les pavés disjoints ” adlı romanında, “kopuk/parçalı yazım” tekniğiyle, çağdaş yaşamda
dipsiz bir “bunalım” girdabının içine düşmüş modern insanın kimlik sorunsalını, nesnel gerçekliği algılamadaki yanılsamalarını,
zaman akışı karşısındaki acizliğini ve uzamsal kodlarındaki bozulmalarını kurgusal/yapısal ve biçimsel planda ustalıkla dile
getirmiştir. Bu çalışmada roman yazımında yeni bir çığır açan “kopuk yazı” ya da “süreksiz yazı” olarak da adlandırılan yazım
tekniğinden hareketle, Robbe-Grillet’nin roman tekniğine getirdiği yenilikler irdelenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | French Language, Literature and Culture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Acceptance Date | September 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 29 |