Research on cunsumer behavior in recent years has focused on consumers’ consumption experiences- benefit dimensions of
product/ services. The benefit dimension is one of the main determinants of the purchase reason, and it is very important in
brand value creation with this characteristic. The aim of this research is to test the utility of the brand advantage scale, which
developed in a different research and used in different product and service categories, in the fashion industry. Denim pants
were chosen as a fashion product. The research method is descriptive. The general screening method was used. The population
is young people who are studying in higher education. The simple random method was used in selecting the sample group.
391 university students constituted the study group of the research. As a result of the research, brand advantage dimensions
for denim pants consist of 5 factor and 25 subcomponents. These factors are named as “Symbolic”, “Experiential”, “Physical”,
“Functional”, “Economic”, respectively according factor loads. While symbolic and experiential advantage dimensions in the
scale that used in the research maintain integrity; functional advantage dimension is divided into three dimensions: “physical”,
“functional”, “economic”. It is reached to fruition that the brand advantage dimensions scale relation to denim pants brands
is suitable for examination of advantage dimensions of garment products.
Son yıllarda tüketim davranışı araştırmaları, tüketicilerin tüketim deneyimlerine yani ürün/hizmetlerin yarar boyutlarına
odaklanmaktadır. Yarar boyutu, satın alma nedeninin temel belirleyicileri arasındadır, bu özellikleriyle marka değeri
yaratılmasında oldukça önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, farklı bir araştırmada geliştirilmiş ve farklı ürün ve hizmet
kategorilerinde kullanılmış olan marka yarar ölçeğinin moda sektöründe kullanılabilirliğinin sınanmasıdır. Moda ürünü olarak
denim pantolon seçilmiştir. Araştırma yöntemi betimsel olup; genel tarama metodu kullanılmıştır. Araştırmanın evreni,
yükseköğretimde öğrenim gören gençlerdir. Örneklem seçiminde basit rastlantısal yöntem kullanılmış olup; 391 üniversite
öğrencisi araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma sonucunda; denim pantolon ürünlerine yönelik olarak
marka yarar boyutları 5 faktör ve 25 alt bileşenden oluşmuştur. Bu faktörler; faktör yüklerine göre sırasıyla “Sembolik”,
“Deneyimsel”, “Fiziksel”, “İşlevsel”, “Ekonomik” olarak isimlendirilmiştir. Kullanılan ölçekteki sembolik ve deneyimsel yarar
boyutları bütünlüğünü korumuş; işlevsel yarar boyutu ise “fiziksel”, “işlevsel”, “ekonomik” olarak üç boyuta ayrılmıştır.
Araştırmada düzenlenmiş olan denim pantolon markalarına yönelik marka yarar boyutları ölçeğinin, moda sektöründe giyim
ürünlerinin yarar boyutlarının incelenmesinde kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Textile and Fashion Design |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2018 |
Acceptance Date | July 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 30 |