The significant expansion of the aviation industry highlights the crucial need for financial resilience and strategic governance among stakeholders, particularly emphasizing the essential role of air navigation service providers (ANSPs). The aim of the study was to present a model for the assessment and comparison of the financial performance of seventeen ANSPs. The financial performance of the seventeen ANSPs was evaluated using nine financial ratios, with the combined scores subsequently analyzed using the TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) method over a five-year period (2018-2022). The study revealed that DSNA demonstrated resilience in the face of the crisis, whereas ENAIRE was unable to sustain its previous financial performance among the 17 ANSPs over the past years. It is recommended that further analyses be conducted using a range of criteria, that financial strategies for crisis resilience be investigated, and that global aviation trends across regions be explored.
Air navigation service Aviation Financial performance Multiple-criteria decision making TOPSIS
Havacılık endüstrisindeki gelişme süreci paydaşlar arasında mali dayanıklılık ve stratejik yönetimin önemini vurgulamakta ve özellikle hava seyrüsefer hizmet sağlayıcıları (HSHS) öne çıkarmaktadır. Hava seyrüsefer hizmet sağlayıcıların finansal performansının değerlendirilmesi havacılık sektörünün genel direncini ve sürekliliğini değerlendirmek açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı, hava seyrüsefer hizmet sağlayıcıların finansal performansını karşılaştırmalı olarak incelemektir. Bu hava seyrüsefer hizmet sağlayıcıların finansal performansı dokuz finansal oranla 5 yıllık dönemi (2018-2022) kapsayacak şekilde TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) yöntemi kullanılarak analiz edilmiş ve sıralanmıştır. Sonuç olarak DSNA'nın krize rağmen güçlü bir yapıya sahip olduğu, ancak ENAIRE'in geçmiş yıllardaki finansal performansını sürdüremediğini bulunmuştur. Gelecekteki çalışmalarda benzer analizlerin farklı kriterlerle daha detaylı olarak incelenmesi, kriz direnci için finansal stratejilerin araştırılması ve bölgeler arası küresel havacılık trendlerinin araştırılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | International Finance |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | January 20, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | July 1, 2024 |
Acceptance Date | December 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 66 |