Bu çalışmanın amacı; Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik ve meslekitükenmişliğin alt boyutları olan duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı düzeyleriniçeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın örneklemini Ankara ili ilköğretimokullarında görev yapan 204 Sosyal Bilgiler Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada Ergin(1993) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Maslach Tükenmişlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerinanalizi için ölçeğe verilen cevaplara t-testi ve tek yönlü varyans analizi (F) uygulanmıştır.Araştırmanın sonucunda; Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin cinsiyetlerinin mesleki tükenmişliğinalt boyutları olan duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarıyı etkilemediği, meslekikıdemlerinin mesleki tükenmişliğin alt boyutlarından olan duygusal tükenmeyi etkilediği,duyarsızlaşma ve kişisel başarıyı etkilemediği görülmektedir. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerininmanevi doyumlarının duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarıyı etkilediği sonucunaulaşılmıştır. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin mesleklerini isteyerek yapma durumları ile duygusaltükenme düzeyleri arasındaki fark mesleğini isteyerek yapmayanların lehine anlamlıbulunmuştur. Ayrıca Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin üstlerinden takdir görme durumları ileduygusal tükenme ve kişisel başarı alt boyutları arasındaki farkın anlamlı olduğu tespit edilmiştir.Anahtar sözcükler: Sosyal bilgiler öğretmenleri, mesleki tükenmişlik, duygusal tükenme,duyarsızlaşma, kişisel başarı.
Sosyal bilgiler öğretmenleri mesleki tükenmişlik duygusal tükenme duyarsızlaşma kişisel başarı
The purpose of the present study is to analyse the occupational burnout levels of the Social Studies teachers, and the levels of emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplisment in terms of several variables. The sample of the survey consists of 204 Social Studies teachers who perform a duty in elementary schools in Ankara. In the survey “Maslach Burnout Inventory” which was adapted to Turkish by Ergin (1993) was put to use. T-test and one-way variance analysis (F) were applied to the answers given to the scale for the analysis of the data. As a result of the survey; It was found out that the gender of the teachers of Social Studies does not have any effect on emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplisment that are the lower dimensions of the occupational burnout. It was inferred from the survey that the inward satisfaction of the teachers of Social Studies has effect on the emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplisment. The correlation between the teachers of Social Studies attempt to carry out their occupation eagerly and their emotional exhaustion is identified in favour of those who do not perform their profession eagerly. In addition, it was found out that the correlation is significant between Social Studies teachers’ expectation to receive appreciation from their senior and the lower dimensions of emotional exhaustion and personal accomplisment.
Social studies teachers occupational burnout emotional exhaustion depersonalization personal accomplishment
Other ID | JA36ZE56ZN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 4 - Volume: 1 Issue: 4 |