This study aims to determine the most important teacher problems arising from the policies of the Ministry of National Education and waiting to be solved from the point of view of union officials. In this study, the phenomenological model, which is a qualitative research method, was used to best serve the purpose of the research. The study group consisted of 36 teachers working at the management level of various unions in the province of Bolu during the 2022/2023 academic year. A semi-structured interview form was used as the data collection tool. According to the scores given by the union official participants, the most important teacher problems arising from the policies of the Ministry of Education are in the order of importance: teachers' salaries are insufficient and the tax bracket is not fixed, the teaching profession is discredited, the inadequacy of the policy of applying teacher career steps, the injustices in the policy of additional courses given to teachers, the insufficient personal rights of teachers, the implementation of paid teaching policy, the problematic policies in the appointment of norm staff and teachers, unqualified administrator assignments, the prevention and inadequacy of teachers' use of their union rights, and making teachers perform extra-role work.
Bu çalışmanın amacı sendika yetkilisi olan öğretmenlerin bakış açısından MEB politikalarından kaynaklanan ve çözüm bekleyen en önemli öğretmen sorunlarının neler olduğunu belirlemektir. Bu çalışmada, araştırmanın amacına en iyi hizmet edecek şekilde nitel araştırma yönteminden olan fenomenoloji modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022/2023 eğitim öğretim yılında Bolu ilinde çeşitli sendikaların yönetim kademesinde görev yapan 36 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Sendika yetkilisi katılımcıların verdikleri puanlara göre MEB politiklarından kaynaklanan en önemli öğretmen sorunları önem sırasına göre; öğretmenlerin maaşlarının yetersiz olması ve vergi diliminin sabit olmaması, öğretmenlik mesleğinin itibarsızlaştırılması, öğretmen kariyer basamakları uygulaması politikasının yetersizliği, öğretmenlere verilen ek ders politikasında var olan adaletsizlikler, öğretmen özlük haklarının yetersiz olması, ücretli öğretmenlik politikası uygulaması, norm kadro ve öğretmen atamada var olan sorunlu politikalar, liyakatsiz yönetici görevlendirmeleri, öğretmenlerin sendikal haklarını kullanmalarının engellenmesi ve yetersizliği ve öğretmenlere rol fazlası işler yaptırılmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2023 |
Submission Date | June 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |