Social approach to gender is comprised of social recognition of an individual as a woman-a man, and the subsequent meanings and expectations the society charges on these two different gender models. These meanings and expectations charged of female-male genders, and the great disparity between gender roles and task distribution causes discrimination between female-male genders. While men become prominent in many fields including professional life, women are pushed to secondary roles. This study aims to empirically show whether women are allowed fewer positions in management ranks in comparison to men. For this reason, in this study, comparative and interpretations were made on the numbers of female managers and male managers in the administrative levels in terms of public and private sector in Turkey. As a result of the examinations, it has been determined that women are given place to less than men at various management levels.
Cinsiyetin toplumsal anlamda ele alınışı insanların kadın-erkek olarak kabul edilmesinde toplumun ve kültürün bu iki farklı cinsiyet modeline yüklediği anlamları ve beklentileri ifade etmektedir. Kadın-erkek cinsiyetine yüklenen bu anlam ve beklentiler ile rol ve görev dağılımı arasındaki büyük farklılıklar kadın-erkek cinsiyetleri arasında ayrımcılığa yol açmaktadır. Erkekler özellikle çalışma hayatı başta olmak üzere birçok alanda ön planda gelirken, kadınlar ise ikinci planda yer almaktadır. Bu çalışmada, erkeklere kıyasla kadınlara özellikle yönetim kademelerinde daha az yer verilip verilmediği hususunun amprik olarak gösterilmesi amaçlanmaktadır. Bu sebeple, çalışmada Türkiye’ deki kamu ve özel sektör açısından yönetim kademelerinde yer alan kadın yönetici sayıları ile erkek yönetici sayıları üzerinden karşılaştırmalara ve yorumlara yer verilmiştir. İncelemeler sonucunda, çeşitli yönetim kademelerinde erkeklere kıyasla kadınlara daha az verildiği tespit edilmiştir.
Other ID | JA87SU58NT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 2 |
Pamukkale Journal of Business and Information Management