Küresel rekabet ortamında iş dünyasının eleman ihtiyacında aradığı en temel nitelik yabancı dil bilgisi haline gelmiştir. Ülkemizde yabancı dil/dillerin öğrenilmesinde güçlükler çekildiği birçok araştırma ile ortaya konmuştur. Araştırmaların birçoğu dil öğrenimine yönelik problemlerin temelinde motivasyon kaynaklı sorunların yer aldığını göstermektedir. Bu çalışmada; Pamukkale Üniversitesi Buldan Meslek Yüksekokulu'nda öğrenim gören büro yönetimi ve yönetici asistanlığı programı öğrencileri ile dış ticaret programı ve bankacılık-sigortacılık programı öğrencilerine göre yabancı dil öğrenme ya da öğrenememe motivasyonları karşılaştırılmış ve bölümler arası farklılıklar belirlenmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin 300'üne tesadüfi olarak 5'li likert ölçeğine göre hazırlanmış üç bölümden oluşan toplamda 41 soruluk güvenirliliği sağlanmış anket uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin frekans, yüzde, ortalama ve standart sapmaları alınmış, bölümler arası farklılıklarının belirlenmesi amacıyla t değerleri varyans analizi sonuçları SPSS 16 programıyla belirlenerek yorumlar yapılmıştır.
In global competition enviroment the most basic feature for the necessity of staff that businesses seak for has been the profiency of the foreign language. It is suggested by many researhes that in our country learning foreign languages have many difficulties. Most of the investigations show that there are problems result from lack of motivation in the basic of learning foreign languages. In this work the motivation about learning foreign languages is compared with the office management and executive assistance students, and foreign trade programme and bank-insurance students of Pamukkale University Buldan Vocational School, and it is tried to determine the differenties between the departments. 300 of students were circumstantially conducted a three part survey with 41 questions which had been supplied of reliability and prepeared by 5 likert measure. Frequencies, percentages, avarages, standart deviations are obtained of the datas attained in the research, and with the aim of determining the differenties between the departmants the comments are made about the analysis of t values variance results by defining with SPSS 16 programme.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Other ID | JA78HB72UJ |
Journal Section | Collection |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License