İşletmeler, hem ürettikleri hem de üretecekleri ürün ve hizmetlere tüketicilerin verdiği/vereceği tepkileri bilmek istemektedirler. Tüketicilerin cinsiyet, eğitim ve ekonomik durumları gibi demografik özellikleri bu tepkilere yön verebilmektedir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin akıllı telefon tercihleri, çok değişkenli istatistiksel ve pazarlama araştırması yöntemi olan konjoint analizi ile incelenmiştir. Öğrencilerin öğrenim program türü (sayısal ya da sözel), cinsiyet ve kullandıkları mevcut telefon markasına göre konjoint analizi yapılmıştır. Son olarak, elde edilen sonuçlara göre alternatif akıllı cep telefonları tasarlanmış ve bunların olası pazar payları tahmin edilmiştir.
Business aspire to find out the responses the consumers give to the products or services both they have provided and/or they will provide. Such demographical characteristics of consumers as gender, education and economic status can lead their responses. In this study, smartphone preferences of college students have been analyzed by Conjoint Analysis which is a marketing research and also a multivariate statistical method. Conjoint analyses were conducted based on students’ major types (either positive or social sciences), gender and phone brands that students have. Finally, sample alternative phone designs were simulated considering the results of conjoint analyses, and their future market shares were estimated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Other ID | JA84ZS84AP |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License