Bu çalışmada; pazarlama yönetimi ve tüketici davranışları açısından kuşak kavramı analiz edilmiş ve sosyal medya araçlarından yararlanma düzeylerinin kuşaklara göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırma kapsamında belirtilen kuşaklara giren 397 kişi ile yüz yüze anket gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; tüketici davranışlarını tanımlamada ve gruplandırmada yararlanılan X-Y-Z kuşaklarının “iletişimi başlatma, içerik paylaşma ve eğlence” açılarından kuşak farklılığının mevcut olmadığı, ancak sosyal medyada “araştırma, işbirliği, iletişimi kurma ve sürdürme” açılarından X-Y-Z kuşakları arasında farklılıklar görülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre sosyal medya üzerinden pazarlama faaliyetleri bulunan işletmelere önerilerde bulunulmuştur.
In this study, generation concept is analyzed and social media was investigated by level of use varies according to generation in terms of marketing management and consumer behavior. The face to face survey conducted on 397 people from different generation. According to results; X-Y-Z generation that important tool grouping customer behavior, don’t show great difference for the purpose of social media, especially disappear difference “start communication, share the content, entertainment”. However, in terms of search, cooperation, maintain communication and initiate communication in social media, there have been found significantly difference among X-Y-Z generations. According to research results through social media it has been advising businesses in marketing activities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Other ID | JA96MZ56HA |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License