Frenleme sırasında frenleme kuvvetinin doğrudan ölçümü oldukça zor olmakla birlikte, frenleme mesafesi ile fren sisteminin verimi üzerinde bilgi edinilebilmektedir. Fren mesafesinin tespitinde hassas deneylerin yapılması her zaman mümkün olamamaktadır. Taşıtla ilgili bir takım verilerin kullanılması ile yol deneyi yapmadan da yaklaşık olarak fren mesafesini ve frenleme verimini tahmin etmek matematiksel modellerle mümkündür. Bu çalışmada fren mesafesi ve fren veriminin analizi yapılarak, frenleme mesafesi ve fren verimi için kullanılan matematiksel modeller ile bu modeller arasındaki farklılıklar ortaya konulmuştur.
While braking a car during real driving conditions, it is difficult to estimate the break force directly; however, an approximate braking distance determination is possible to obtain by using systems efficiency. Experimental investigation to determine the breaking distance can not be always possible accurately. It is possible to estimate the breaking distance and breaking efficiency without doing any road test by using some mathematical models in which several data about the properties of the car one utilized. In this study, the breaking distance and breaking efficiency were analyzed, Mathematical models from previous studies were compared and their differences were emphasized
Other ID | JA49VY36TU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2005 |
Submission Date | June 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 8 Issue: 2 - Volume: 8 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.