Bu çalışmada, Türkiye Mobilya Sektöründe kalite ve standartlaşmanın pazarlamaya etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu maksatla araştırmanın amacına uygun olarak geliştirilmiş olan ayrıntılı anket, Ankara, Bursa ve Kayseri illerinde faaliyet gösteren orta ve büyük ölçekli işletmeler arasından tesadüfî yöntemle seçilen 51 mobilya işletmesinin kalite, pazarlama ve üretim birimleri sorumlularına yüz yüze görüşerek uygulanmıştır. Sonuçta, kalite güvence sertifikasına sahip olan işletmelerin kalite sistemi kurma, kalite belgesi alma ve ilgili standartlara uymasının pazarlama açısından ihracat olanaklarını geliştirdiği ve kalitede süreklilik sağladığı, dış pazar payını arttırdığı, ürün tasarımı ve üretim süreci bakımından stok maliyetlerini azalttığı, pazarlamada düşük fiyatlı ürünlerin rekabet üstünlüğü sağladığı tespit edilmiştir. Ayrıca, işletmelerin mevcut standartlarını sürekli olarak müşteri memnuniyeti ilkesine dayalı olarak gözden geçirerek geliştirmesinin ülke ekonomisine önemli katkılar sağlayabileceği belirlenmiştir.
This study aims to investigate the quality and standardization activities of firms on marketing in the Turkish Furniture Sector. For this purpose; a research survey has been applied to 51 medium and big scale firms, to the responsible employee of their quality, marketing and production units with random sampling to the furniture enterprises in Ankara, Bursa and Kayseri. According to research results, it has been found that firms have a quality assurance system certificate, establishing quality system-receiving quality certificate and/or in the dimension of marketing adapting related standards, improving export quality and providing continuity in quality, in terms of “standardization of products size and tolerance” compliance with international standards improving market share, in terms of marketing product design and production process “quality criteria being applied completely” reducing stock costs, product quality level affects marketing, in marketing competitive advantage taken by lower price products. Moreover, continues improvement on customers’ satisfaction for standards of firms can affect positively to the country economy
Other ID | JA27UB72TD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Submission Date | March 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 16 Issue: 1 - Volume: 16 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.