Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Oranlarda Etanol ve Metanol Katkısının Tam Yük Altında Dört Silindirli Dizel Bir Motorun Performans ve Emisyon Değerlerine Olan Etkilerinin Sayısal Olarak İncelenmesi

Year 2019, Volume: 22 Issue: 4, 967 - 977, 01.12.2019
https://doi.org/10.2339/politeknik.492979

Abstract

Dizel motorlarda
farklı oranlarda biyodizel yakıt kullanılması belirli motor çalışma
koşullarında fazla performans kayıplarına yol açmadan egzoz emisyonlarının
azaltılması için oldukça iyi bir yöntemdir. Birçok ülkede ise %5 biyodizel
yakıt katkısı zorunlu hale gelmiştir ve bu oran bazı ülkelerde çok daha
fazladır. Bu çalışmada da dört silindirli dizel bir motorda %5, %10 ve %15
etanol ve metanol katkısının motor performansı ve emisyonlar üzerine olan
etkileri AVL Boost v2018.1 yazılımı kullanılarak incelenmiştir. Analizler
neticesinde elde edilen sonuçlar değerlendirilecek olursa; %5, %10 ve %15
hacimsel oranlarındaki etanol katkısında saf dizel yakıt kullanımına göre
güçteki düşüş oranları sırasıyla maksimum %5, %4 ve %5 iken, aynı hacimsel
orandaki metanol katkılı yakıt karışımında ise bu oranlar %5, %5 ve %8
olmaktadır. Benzer şekilde NOx oluşumunda etanol katkısı ile azalma
oranları maksimum %25, %27 ve %28 değerlerini alırken bu oran metanol katkısı
ile %27, %28 ve %30 şeklinde gerçekleşmiştir. İs oluşumunda ise hem etanol hem
de metanol kullanımında hıza bağlı olarak değişken bir davranış gözlenmiştir.

References

  • [1] Wojs M.K., Orlinski P., Sar H., “Combustion Process in Bi-Fuel Enginepowered by Propane and Diesel Engine”, Proceedings of the institute of vehicles, 2:37–48, (2015)
  • [2] Kaewpradap A, Pongsirisuntorn P, Nuntapap N, Laoonual Y., “Study of Agricultural Engine for Predicting Engine Performance by Thermodynamics Model” The 4th TSME International Conference on Mechanical Engineering, Thailand, (2013)
  • [3] Thi T, Huong T, Khanh ND, Luong PH, Tuan LA., “A Computational Study of the Effects of Injection Strategies on Performance and Emissions of a Syngas / Diesel Dual-Fuel Engine”, The 5th AUN/SEED-Net Regional Conference on Global Environment, Bandung, Indonesia, 379–92, (2012)
  • [4] Aldhaidhawi, M., Chiriac, R., Bădescu, V., Descombes, G., Podevin, P., “Investigation on the mixture formation, combustion characteristics and performance of a Diesel engine fueled with Diesel, Biodiesel B20 and hydrogen addition”, International Journal of Hydrogen Energy, 42(26); 16793–16807, (2017)
  • [5] Praptijanto, A., Muharam, A., Nur, A., Putrasari, Y., “Effect of ethanol percentage for diesel engine performance using virtual engine simulation tool”, Energy Procedia, 68, 345–354. (2015)
  • [6] AVL BOOST Theory Guide version 2018, AVL LIST GmbH, Graz, Austria.
  • [7] AVL BOOST User Guide version 2018, AVL LIST GmbH, Graz, Austria.
  • [8] Nikzadfar K, Shamekhi AH., “Investigating the relative contribution of operational parameters on performance and emissions of a common-rail diesel engine using neural network”, Fuel, 125;116–28, (2014)
  • [9] Nikzadfar K, Shamekhi AH., “An extended mean value model (EMVM) for control-oriented modeling of diesel engines transient performance and emissions”, Fuel, 154:275–92, (2015)
  • [10] Canakci M, Sayin C, Gumus M., “Exhaust Emissions and Combustion Characteristics of a Direct Injection (DI) Diesel Engine Fueled with Methanol - Diesel Fuel”, Energy & Fuels, 22(6); 3709–23, (2008)
  • [11] Datta A, Mandal BK., “Impact of alcohol addition to diesel on the performance combustion and emissions of a compression ignition engine”, Appl Therm Eng, 98:670–82 (2016).

Numerical Investigation of the Effects of Different Percentage Ethanol and Methanol Addition on Performance and Emission Values of a Four Cylinder Diesel Engine at Full Load

Year 2019, Volume: 22 Issue: 4, 967 - 977, 01.12.2019
https://doi.org/10.2339/politeknik.492979

Abstract

The use of different rates of biodiesel fuel in diesel
engines is a very effective method for reducing exhaust emissions without
causing excessive performance losses under certain engine operating conditions.
In many countries, 5% biodiesel fuel contribution has become mandatory, and
this ratio is much higher in some countries. In this study, addition of 5%, 10%
and 15% ethanol and methanol to diesel fuel on engine performance and emission
behaviour in a four-cylinder diesel engine were investigated using AVL Boost
v2018.1 software. When 5%, 10% and 15% of ethanol is added to diesel fuel, the
power is dropped 5 %, 4 % and 5 % compare to pure diesel usage, respectively.
In the addition of methanol, these percentages were become 5 %, 5 %, and 8 %.
With the addition of ethanol, the NOx reduction rates are 25%, 27%, and 28%,
respectively.   In the usage of methanol,
these emissions were reduced 27%, 28%, and 30%, respectively. In the formation
of soot, both ethanol and methanol use has been found to vary depending on the
engine speed.

References

  • [1] Wojs M.K., Orlinski P., Sar H., “Combustion Process in Bi-Fuel Enginepowered by Propane and Diesel Engine”, Proceedings of the institute of vehicles, 2:37–48, (2015)
  • [2] Kaewpradap A, Pongsirisuntorn P, Nuntapap N, Laoonual Y., “Study of Agricultural Engine for Predicting Engine Performance by Thermodynamics Model” The 4th TSME International Conference on Mechanical Engineering, Thailand, (2013)
  • [3] Thi T, Huong T, Khanh ND, Luong PH, Tuan LA., “A Computational Study of the Effects of Injection Strategies on Performance and Emissions of a Syngas / Diesel Dual-Fuel Engine”, The 5th AUN/SEED-Net Regional Conference on Global Environment, Bandung, Indonesia, 379–92, (2012)
  • [4] Aldhaidhawi, M., Chiriac, R., Bădescu, V., Descombes, G., Podevin, P., “Investigation on the mixture formation, combustion characteristics and performance of a Diesel engine fueled with Diesel, Biodiesel B20 and hydrogen addition”, International Journal of Hydrogen Energy, 42(26); 16793–16807, (2017)
  • [5] Praptijanto, A., Muharam, A., Nur, A., Putrasari, Y., “Effect of ethanol percentage for diesel engine performance using virtual engine simulation tool”, Energy Procedia, 68, 345–354. (2015)
  • [6] AVL BOOST Theory Guide version 2018, AVL LIST GmbH, Graz, Austria.
  • [7] AVL BOOST User Guide version 2018, AVL LIST GmbH, Graz, Austria.
  • [8] Nikzadfar K, Shamekhi AH., “Investigating the relative contribution of operational parameters on performance and emissions of a common-rail diesel engine using neural network”, Fuel, 125;116–28, (2014)
  • [9] Nikzadfar K, Shamekhi AH., “An extended mean value model (EMVM) for control-oriented modeling of diesel engines transient performance and emissions”, Fuel, 154:275–92, (2015)
  • [10] Canakci M, Sayin C, Gumus M., “Exhaust Emissions and Combustion Characteristics of a Direct Injection (DI) Diesel Engine Fueled with Methanol - Diesel Fuel”, Energy & Fuels, 22(6); 3709–23, (2008)
  • [11] Datta A, Mandal BK., “Impact of alcohol addition to diesel on the performance combustion and emissions of a compression ignition engine”, Appl Therm Eng, 98:670–82 (2016).
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Research Article
Authors

Fatih Aktaş 0000-0002-1594-5002

Salih Karaaslan 0000-0001-7957-2041

Merthan Kılıç This is me 0000-0003-1697-5868

Nuri Yücel 0000-0001-9390-5877

Publication Date December 1, 2019
Submission Date December 6, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 22 Issue: 4

Cite

APA Aktaş, F., Karaaslan, S., Kılıç, M., Yücel, N. (2019). Farklı Oranlarda Etanol ve Metanol Katkısının Tam Yük Altında Dört Silindirli Dizel Bir Motorun Performans ve Emisyon Değerlerine Olan Etkilerinin Sayısal Olarak İncelenmesi. Politeknik Dergisi, 22(4), 967-977. https://doi.org/10.2339/politeknik.492979
AMA Aktaş F, Karaaslan S, Kılıç M, Yücel N. Farklı Oranlarda Etanol ve Metanol Katkısının Tam Yük Altında Dört Silindirli Dizel Bir Motorun Performans ve Emisyon Değerlerine Olan Etkilerinin Sayısal Olarak İncelenmesi. Politeknik Dergisi. December 2019;22(4):967-977. doi:10.2339/politeknik.492979
Chicago Aktaş, Fatih, Salih Karaaslan, Merthan Kılıç, and Nuri Yücel. “Farklı Oranlarda Etanol Ve Metanol Katkısının Tam Yük Altında Dört Silindirli Dizel Bir Motorun Performans Ve Emisyon Değerlerine Olan Etkilerinin Sayısal Olarak İncelenmesi”. Politeknik Dergisi 22, no. 4 (December 2019): 967-77. https://doi.org/10.2339/politeknik.492979.
EndNote Aktaş F, Karaaslan S, Kılıç M, Yücel N (December 1, 2019) Farklı Oranlarda Etanol ve Metanol Katkısının Tam Yük Altında Dört Silindirli Dizel Bir Motorun Performans ve Emisyon Değerlerine Olan Etkilerinin Sayısal Olarak İncelenmesi. Politeknik Dergisi 22 4 967–977.
IEEE F. Aktaş, S. Karaaslan, M. Kılıç, and N. Yücel, “Farklı Oranlarda Etanol ve Metanol Katkısının Tam Yük Altında Dört Silindirli Dizel Bir Motorun Performans ve Emisyon Değerlerine Olan Etkilerinin Sayısal Olarak İncelenmesi”, Politeknik Dergisi, vol. 22, no. 4, pp. 967–977, 2019, doi: 10.2339/politeknik.492979.
ISNAD Aktaş, Fatih et al. “Farklı Oranlarda Etanol Ve Metanol Katkısının Tam Yük Altında Dört Silindirli Dizel Bir Motorun Performans Ve Emisyon Değerlerine Olan Etkilerinin Sayısal Olarak İncelenmesi”. Politeknik Dergisi 22/4 (December 2019), 967-977. https://doi.org/10.2339/politeknik.492979.
JAMA Aktaş F, Karaaslan S, Kılıç M, Yücel N. Farklı Oranlarda Etanol ve Metanol Katkısının Tam Yük Altında Dört Silindirli Dizel Bir Motorun Performans ve Emisyon Değerlerine Olan Etkilerinin Sayısal Olarak İncelenmesi. Politeknik Dergisi. 2019;22:967–977.
MLA Aktaş, Fatih et al. “Farklı Oranlarda Etanol Ve Metanol Katkısının Tam Yük Altında Dört Silindirli Dizel Bir Motorun Performans Ve Emisyon Değerlerine Olan Etkilerinin Sayısal Olarak İncelenmesi”. Politeknik Dergisi, vol. 22, no. 4, 2019, pp. 967-7, doi:10.2339/politeknik.492979.
Vancouver Aktaş F, Karaaslan S, Kılıç M, Yücel N. Farklı Oranlarda Etanol ve Metanol Katkısının Tam Yük Altında Dört Silindirli Dizel Bir Motorun Performans ve Emisyon Değerlerine Olan Etkilerinin Sayısal Olarak İncelenmesi. Politeknik Dergisi. 2019;22(4):967-7.

Cited By

Monohydric aliphatic alcohols as liquid fuels for using in internal combustion engines: A review
Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part E: Journal of Process Mechanical Engineering
https://doi.org/10.1177/09544089231160472