Dizel motorlarda
farklı oranlarda biyodizel yakıt kullanılması belirli motor çalışma
koşullarında fazla performans kayıplarına yol açmadan egzoz emisyonlarının
azaltılması için oldukça iyi bir yöntemdir. Birçok ülkede ise %5 biyodizel
yakıt katkısı zorunlu hale gelmiştir ve bu oran bazı ülkelerde çok daha
fazladır. Bu çalışmada da dört silindirli dizel bir motorda %5, %10 ve %15
etanol ve metanol katkısının motor performansı ve emisyonlar üzerine olan
etkileri AVL Boost v2018.1 yazılımı kullanılarak incelenmiştir. Analizler
neticesinde elde edilen sonuçlar değerlendirilecek olursa; %5, %10 ve %15
hacimsel oranlarındaki etanol katkısında saf dizel yakıt kullanımına göre
güçteki düşüş oranları sırasıyla maksimum %5, %4 ve %5 iken, aynı hacimsel
orandaki metanol katkılı yakıt karışımında ise bu oranlar %5, %5 ve %8
olmaktadır. Benzer şekilde NOx oluşumunda etanol katkısı ile azalma
oranları maksimum %25, %27 ve %28 değerlerini alırken bu oran metanol katkısı
ile %27, %28 ve %30 şeklinde gerçekleşmiştir. İs oluşumunda ise hem etanol hem
de metanol kullanımında hıza bağlı olarak değişken bir davranış gözlenmiştir.
The use of different rates of biodiesel fuel in diesel
engines is a very effective method for reducing exhaust emissions without
causing excessive performance losses under certain engine operating conditions.
In many countries, 5% biodiesel fuel contribution has become mandatory, and
this ratio is much higher in some countries. In this study, addition of 5%, 10%
and 15% ethanol and methanol to diesel fuel on engine performance and emission
behaviour in a four-cylinder diesel engine were investigated using AVL Boost
v2018.1 software. When 5%, 10% and 15% of ethanol is added to diesel fuel, the
power is dropped 5 %, 4 % and 5 % compare to pure diesel usage, respectively.
In the addition of methanol, these percentages were become 5 %, 5 %, and 8 %.
With the addition of ethanol, the NOx reduction rates are 25%, 27%, and 28%,
respectively. In the usage of methanol,
these emissions were reduced 27%, 28%, and 30%, respectively. In the formation
of soot, both ethanol and methanol use has been found to vary depending on the
engine speed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.